Tato letadla používá české letectvo zhruba od roku 2003 nebo 2004 a každých osm let je na nich potřeba udělat opravy. Smlouva platí na šestnáct let, celkové náklady jsou 1,6 miliardy korun. „Smlouva potvrzuje, jak důležitou roli hrají domácí firmy při budování a udržování našich vojenských schopností,“ poznamenal náměstek ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filip Říha.

Aero Vodochody poprvé opravovalo letouny L-159 v letech 2009 až 2013. Kromě předepsaných prací je součástí zakázky také vylepšení letadel. „Budeme tam zavádět NVG systém pro použití brýlí nočního vidění pro piloty,“ zmínil prezident Aera Vodochody Dieter John.

Nový zobrazovač

Letadla budou také nově vylepšená o zařízení Electronic Standby Instrument System, tedy záložní elektronický zobrazovač. „Je schopný nahradit několik jiných záložních přístrojů a ukazatelů a poskytnout pilotovi nutné informace a údaje o poloze, vzdušné rychlosti, barometrické výšce, rychlosti, stoupání a klesání či kurzu v případě selhání běžných přístrojů,“ přiblížil mluvčí společnosti Tobiáš Tvrdík.

Aero už záložní elektronický zobrazovač přidalo do letadel L-159T1. Firma je největším leteckým výrobcem v České republice.