„Je pro mě obrovská čest a splněný sen, že si mě vybrali do svého týmu. Udělám vše, abych vyhrál závod," řekl Šonka na úterní tiskové konferenci, která se stylově konala na Žižkovské věži, vysoko nad zasněženými pražskými střechami.

Nová sezona nejrychlejšího motoristického sportu světa začne už v pátek 11. března v Abú Zabí.

Do letošní sezony vstupujete s novým hlavním sponzorem a novým letadlem. Jak velká je to pro vás změna?

Je to obrovská změna. To letadlo má spoustu úprav, které se liší od mého původního. Na to je potřeba si zvyknout a to nepřijde hned, tak uvidíme, jak to v úvodu sezony bude vypadat. Třeba kabina je mnohem nižší, takže když to řeknu lidově, je z ní prd vidět. (úsměv) Na druhou stranu by díky tomu měla mít menší odpor vzduchu.

Nezvažoval jste, že byste zůstal u svého starého stroje, který jste přece jen měl v ruce?

Bylo to samozřejmě dilema, protože to předchozí letadlo jsem měl nastavené na sebe. Řešili jsme, zda přesedlat na nový model. Nakonec jsem se rozhodl přesedlat, protože ty úpravy bychom museli udělat i na starém letadle. Není možné jít do nové sezony beze změn, všechny týmy pořád přicházejí s novinkami. V novém stroji vidím větší potenciál, i když otazník tam zůstává. V tuhle chvíli netuším, jak to bude fungovat.

Například ve formuli 1 bývá zvykem, že třeba sedačky ve vozech se dělají pilotům na míru. Je to v Red Bull Air Race podobné?

Je, ale není to tak jednoduché. Během závodu působí v kabině ohromné síly, takže tam nemůžeme mít jen tak nějakou sedačku, kterou by si tým sám vyrobil. Všechno musí být certifikované výrobcem, protože pokud pilot 
i s padákem váží dejme tomu metrák, tak při maximálním přetížení 12g je to přes tunu. To musí ta sedačka vydržet.

Rozměry kabiny a podobně se ale musí pilotům přizpůsobit, ne?

Je pravda, že výška kabiny se dělá na míru. Třeba Japonec Jošihide Muroja má opravdu malinkatou kabinku, která je vyrobená přesně na jeho velikost. Dokonce 
i helmu má menší, aby byla kabina co nejnižší a měla co nejmenší odpor. Můj problém je v tom, že teď mám letadlo po někom, kdo je o půl hlavy menší než já. Skoro jsem se tam nenaskládal. (úsměv)

Závody se létají buď nad vodní hladinou, nebo nad pevnou zemí. Je v tom pro pilota velký rozdíl?

Docela ano. Když letíte nad vodou, tak máte horší odhad výšky, na druhou stranu tam ale schází různé rušivé vjemy – vidíte pod sebou jen jednolitou plochu a pylony. Při letu nad pevninou má pilot odhad výšky mnohem lepší, ale zase je třeba víc se soustředit. Třeba ve Spielbergu přelétáváme okruh pro formuli 1 a člověk se v tom opticky trochu ztrácí. Mně je to ale celkem jedno, jestli létám nad vodou nebo nad pevninou.

Kromě vás bude letos mezi elitou létat i další Čech Petr Kopfstein. Co na to říkáte?

Petr si to za své výkony v kategorii Challenger zasloužil, byla to jen otázka času. Jiná otázka samozřejmě byla, zda mají závodit dva Češi. Je to i politika, protože Red Bull Air Race je celosvětová série a kdyby tam bylo deset Čechů, tak to bude pro svět méně zajímavé. (úsměv) I tohle tedy hrálo roli, ale nakonec naštěstí rozhodla kvalita pilota.

Existuje podle vás šance, že by se závod někdy konal i v České republice?

Bylo by to hrozně fajn. Jednak se ale musí najít dostatečně zajímavé místo, které by bylo pro organizátora atraktivní, a jednak by bylo třeba získat na takové místo potřebná povolení. Krásné místo by bylo třeba v Praze na Vltavě (v Budapešti se konají závody Red Bull Air Race přímo v centru nad hladinou Dunaje, pozn. red.), jenže zařídit všechna letecká povolení by asi bylo poměrně složité. V blízkosti je mezinárodní letiště, nad Pražským hradem je zakázaný prostor, musela by se uzavřít řeka 
a podobně. V příštích dvou letech se tu určitě nic takového neuskuteční, ale podobné myšlenky už proběhly a já sám bych na tom do budoucna chtěl zapracovat. Uvidíme, jestli to klapne. Možné je všechno.

Kopfstein: Chceme se rozkoukatUSA, Francie a Česko - jen tyto tři státy mají v elitní kategorii Master Class „letecké formule 1" hned dva piloty. K Martinu Šonkovi se letos připojí Petr Kopfstein, který dosud úspěšně závodil v nižší kategorii. Ten dokonce bude létat na bývalém Šonkově stroji. „Poměrně rychle jsem se s ním sžil," prohlásil sedmatřicetiletý pilot.

Před svou premiérovou sezonou mezi elitou Red Bull Air Race si nedává moc přehnané cíle. „Samozřejmě se nechceme pohybovat někde vzadu, v prvních sezonách to tak ale bývá. Chci hlavně získat zkušenosti a rychle se rozkoukat," dodal Kopfstein.

Čtěte také: Praha korunovala první světové šampiony v indoor skydivingu