Ta obrovská smůla potkala i Michaela Maiera, prvního českého závodníka v jachtařské formuli 1. „Dva a půl roku práce jsou totálně pryč,“ láteřil roudnický rodák a nedalo se divit.

Maier je vrchním grinderem, který má pod rukama všechna napojení a hydrauliku dvoutunové pětadvacetimetrové lodi. Ze spodu jen slyšel tu strašnou ránu, jak se po kontaktu s neopatrnou německou lodí kácí do moře zbrusu nový stěžeň.

„Mohli jsme myslet na semifinále, protože ten stěžeň, to byla fakt revoluce. Všichni ostatní se dívali, co se děje, když jsme jim ujeli, ale už je to na tři kusy…,“ řekl smutně Maier.

„Je zázrak, že český jachtař jede Americký pohár, ale pro jejich tým to je teď komplikace jako blázen,“ řekl David Křížek, český jachtař a trenér. Měl na mysli fakt, že nejbohatší syndikáty pro Americký pohár by zlomený stěžeň asi tolik nemrzel, protože mají v záloze připravenu stejně dobře vyladěnou loď.

Týmy jako BMW Oracle Racing, který vlastní devátý nejbohatší muž světa Larry Ellison, mají rozpočet až 220 milionů eur na každou sezonu. Maierův tým +39 jich má pouze šedesát.

„Byla to naše pátá loď. Čtrnáct dnů jsme nespali, ladili jsme malé detaily, které dělají velké rozdíly, a teď tohle,“ říkal Maier. Po středeční nehodě řezal plachtu ze zničeného stěžně. „Bylo mi smutno. Milion šel ke dnu,“ hlesl český olympionik.

Posádka italské lodi to nemá vůbec jednoduché. Bojuje s financemi, jachtaři prý už půl roku nedostali výplatu. „Americký pohár je v jachtingu nejvíc. Je krásné to jet, ale je to řehole, je tam tlak, takže bylo by fajn mít prachy v kapse,“ řekl Maier.

Italskou loď dokonce zabavila finanční policie, ale všechno se vyřešilo. „Máme za sebou složitý měsíc, ze všeho jsme se dostali a teď tohle. Do kvalifikace to nejde perfektně,“ ví Maier.

Americký pohár se jel poprvé v roce 1851 a trofej vítězům věnovala britská královna Viktorie.

Vítěz Poháru vyzyvatelů Louis Vuitton Cupu, alias kvalifikace, se od 23. června do 7. července střetne v Americkém poháru se švýcarskou lodí Alinghi.