Stadion na rozhraní Břevnova a Petřin dostali plošináři v roce 1959. Předtím sloužil atletům, ale ti ho kvůli častým větrným poryvům s díky opustili. Markéta byla svědkem řady plochodrážních bitev. Rozhodovalo se a díky zařazení pražského podniku do elitního seriálu stále rozhoduje o mistrech světa.

Dnes už ale neslouží jen motocyklistům. Své místo si tam našla Česká ragbyová unie. „Markéta tím ožila. Trénují tu reprezentanti i děti, a stadion je tak využíván celý týden. My máme vyhrazeny úterky a čtvrtky,“ říká Pavel Ondrašík, šéf Auto klubu Markéta.

Letošní sezona bude zkrácená. „Po Grand Prix začne rekonstrukce. Novinkou bude umělá tráva, což uvítají hlavně ragbisté. Změní se i zavlažování a elektroinstalace. Markétu také rozzáří nové osvětlení,“ pokračuje.

Znamená to, že se fanoušci nedočkají třinácti závodů jako obvykle. Zatím nebyl ani určen termín Tomíčkova memoriálu. „Mohlo by se jet koncem října nebo začátkem listopadu. Nechceme padesátiletou tradici přerušit. Variant je víc,“ přemítá Ondrašík.

Vrčení se každému nezamlouvá

Na dráze trénují kromě členů AK Markéta i další jezdci, které podporuje Centrum sportu ministerstva vnitra. Například česká jednička Václav Milík. Nejde však o masovou záležitost… „Na dráze se střídá třeba třináct lidí. Kromě toho tu jezdí sedm juniorů a na malém oválu dalších osm kluků do patnácti let.“

Klub získává nováčky osvětou a prostřednictvím ukázkových jízd, které se konají o pauzách Tomíčkova memoriálu. „Někdo si to zkusí, a víc se neobjeví. Ale kdo chce jezdit na motorce, obvykle mu plochá dráha učaruje. Daří se nám kluky udržet do dospělosti,“ zmiňuje ředitel.

Ne každému se však rachot motorů v blízkosti kolejí Větrník zamlouvá. „Dodržujeme tréninkové hodiny, ale stává se, že někteří noví obyvatelé nechápou, proč mají poslouchat vrčení motorek. Často nám píší, což není příjemné. Snažíme se ale se sousedy dobře vycházet.“