S někdejším špičkovým cyklistou René Andrlem, rodákem z Litoměřic, se jeho svěřenci ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze zaměřili zejména na správný posed na časovkářském speciálu. Výsledky jasně dokázaly, že pohodlný posed na kole může jezdci sebrat mnoho velmi cenných vteřin, které ve světě profesionální cyklistiky rozhodují.

„Z vlastní zkušenosti vím, že když se závodníkům řekne, že je potřeba na kole sedět jinak, než jsou zvyklí, tak výsledky v praxi prostě nevidí, zatímco tady ano. Jak se tady jezdec trochu pohne, tak vidí, že posed, který je pro něj kolikrát až trochu nepříjemný, má úplně jiný odpor vzduchu, než ten obvyklý, pohodlný. To by je mělo donutit k tomu, aby v sezoně minimálně jednou v týdnu sedali na časovkářská kola a trénovali úseky s takovým nastavením kola, které si zde vyzkoušeli jako optimální. Nějaké občasné projíždění jim nic nepřinese,“ řekl sportovní ředitel týmu PSK Whirlpool–Author René Andrle, který letos ukončil svoji závodní kariéru.

Výsledky ukazují, že optimálně seřízený bicykl může závodníkovi přinést rozdíl 50–70 wattů, což sedmdesátikilo­gramovému jezdci přidá na každý kilogram jeden watt. „To je strašně moc. Rozdíl třídy,“ podotkl trenér Otakar Fiala.

První zkušenost s aerodynamickým tunelem měla upozornit právě na chybné posezení na časovkářském speciálu. „Nejsme tak vybavení, abychom byli schopní ještě zkoušet všemožné materiály. Pro nás mělo největší význam, abychom si tu dali dohromady právě posedy na časovku. V té kluci ztrácí na závodech strašně moc,“ upřesnil hlavní záměr Andrle s tím, že by se podobná měření měla do budoucna opakovat.

Jako první si tunel v leteckém ústavu vyzkoušel František Klouček s Martinem Marešem, jež startoval na letošním mistrovství světa. Oba se shodli, že podobným testováním by bylo potřeba strávit více času. „Bylo to perfektní, vyzkoušeli jsme si různé polohy a člověk vidí, jak se mu hodnoty s každým posunem mění. Když to řeknu hodně jednoduše, tak díky až jednoduché změně člověk může získat výkonnost navíc prakticky bez ničeho,“ pronesl cyklista Martin Mareš.

Spolu s jezdci PSK Whirlpool–Author byl k testování přizván i někdejší cyklista královehradecké stáje a dnes člen ProTour týmu Columbia František Raboň s technickým týmovým ředitelem. Jeho evropský tým létá takto testovat až do amerického San Diega. „Byl jsem překvapený, že je možné i v Čechách aerodynamický tunel takto využít. Ota Fiala mi dlouho dělal trenéra a pořád mi i s tréninkem radí, navíc já s PSK Whirlpool–Author vycházím velmi dobře, tak jsem rád, že mě kontaktovali a já se mohl zúčastnit. Mohl jsem s technickým ředitelem pomoci hradeckému týmu a naopak jsme se také bavili, že by tu v budoucnu mohla testovat třeba i celá naše stáj,“ dodal letošní mistr republiky v časovce František Raboň.

PATRIK PÁTEK