A na výsledky národního týmu navázal Nymburk, který se stal nejlepším klubem v základních skupinách Ligy mistrů. To vše opravňuje českou generalitu mířit nejvýše i na organizátorském poli. V roce 2021 bude Praha hostit jednu ze skupin Eurobasketu. A chystá se také kandidatura na světový šampionát.
Úspěch prodává
Značka Český basketbal je po mistrovství světa žádaným artiklem. Fantastický úspěch (šestá příčka na MS) se prodává. Paradoxně za hranicemi více než doma. Své o tom ví manažer reprezentací Michal Šob. „Získali jsme obrovský respekt u velkých federací. Teď jsme třeba hledali soupeře pro přípravné zápasy před olympijskou kvalifikací a neměli jsme vůbec žádný problém. Všude jsme vítáni,“ usmívá se.
Nejde jen o ono umístění, ale především o styl, jakým bylo dosaženo. Změnilo se myšlení českých hráčů. Zejména těch mladých, kteří mají kariéru teprve před sebou. „Značka národního týmu je pro české kluky stále prestižnější. Vnímají úspěch, každý z nich by ho jednou rád prožil. Navíc se tak děje v době, kdy je před námi Eurobasket 2021. Motivace zahrát si doma je pro každého obrovská,“ podotýká Šob.
Je jenom dobře, že takto mladíci uvažují. Nic si nenamlouvejme generace Pavla Pumprly, Blakea Schilba pomalu končí. „Chtě nechtě bude muset dojít k obměně a my potřebujeme mladou krev. Proto se při nominaci na kvalifikační okna stále objevují nová jména,“ vysvětluje manažer.
Ruku v ruce s čínským zázrakem jde kvalita ligové soutěže. Oproti předchozím sezonám se zvedla. „Za to je třeba poděkovat klukům, kteří válčili na mistrovství a euforii přenesli do svých klubů. Stačí se podívat na tažení Nymburka Ligou mistrů,“ naráží na jízdu Jaromíra Bohačíka,Vojtěcha Hrubana a spol.
„Nebo se podívejte na individuální přínosy kluků, kteří toho v Číně moc neodehráli. Kuba Šiřina září v Opavě, Tomáš Vyoral v Pardubicích a Lukáše Palyza v Olomoucku. Přinesli kus národního týmu do kabiny a svým elánem pohltili spoluhráče,“ zdůrazňuje Šob.
Děti i sponzoři
Po mistrovství světa se rovněž zvedl zájem o basketbal u dětí. Není to sice tak raketový vzestup, jak si všichni přáli, ale je patrný. „Basket je specifický sport. Už jenom kvůli pravidlům. Nechci nárůst odhadovat procentuálně, děti si minimálně chtějí náš sport vyzkoušet,“ vysvětluje Šob.
K úspěšnému projektu se každý rád hlásí. Výborné výsledky přilákaly sponzory. „Česká federace odvedla po mistrovství dobrou práci. Snažila se zainvestovat finance do marketingu, aby do budoucna přilákala partnery. Daří se oslovit komerční sektor,“ kvituje Šob.
Podle jeho slov by neměl nečinně přihlížet ani český stát. „Potřebovali bychom více kvalitních sportovišť. Chybí nám odpovídající haly i celkové zázemí. Ke zlepšení stavu by měla napomoci také spolupráce s olympijským výborem,“ vypichuje manažer.
Basketbal má v Česku těžké soupeře. Fotbal i hokej jsou v populaci pevně zakořeněny a jen těžko půjdou z pozice jedničky a dvojky vystrnadit. Pozice tři je ovšem volná. „Nestačí, že jsme vytáhli basketbal nahoru, my ho tam musíme chvíli udržet. Dobré výsledky budeme muset obhajovat,“ má jasno Šob.
První velkou příležitost připoutat znovu diváky k bezedným košům bude mít Česko za rok. „Troufnu si říct, že bude evropský šampionát v Praze svátkem,“ míní manažer. „Ano, v Česku bylo v poslední desetiletce mistrovství světa v Karlových Varech i evropský šampionát v Hradci Králové. Nicméně v ženském basketbalu. Při vší úctě k němu, ten chlapský je daleko atraktivnější,“ dodává Šob.