Ze své mašiny dokáže vytáhnout tři sta kilometrů v hodině. Dvakrát si díky tomu vybojoval titul mistra světa ve formuli 1. Stejně rychle prosvištěl Fernando Alonso hlavním městem připondělní návštěvě na pozvání české pobočky ING, titulárního sponzora jeho stáje F1.

„Závody jsou jen vrcholem ledovce, mám spoustu práce i mimo ně,“ povídal sedmadvacetiletý Španěl při své první návštěvě naší republiky. „Aktivitami u sponzorů strávím ročně až sedmdesát dnů.“

Do Prahy přiletěl v neděli v noci, hned po závodě v Turecku. Než vyčerpaný ze svého desátého místa v Istanbulu v hotelu Andel´s ulehl do peřin, stihl se ještě navečeřet. Ve španělské nebo české restauraci? „Ne, v italské, dal jsem si jenom pizzu, takže vám žádnou španělskou restauraci nedoporučím,“ omlouval se s úsměvem.

Pracovní týden začal pro Alonsa přesně v poledne. Vyvrcholení, před odletem za dalším programem do Švýcarska, přišlo ve Fakultní nemocnici Motol. Nejdřív si prohlédl galerii s výtvarnými díly léčících se dětí, pak absolvoval focení s malými pacienty, s nimiž zvládl i závody s vozem na ovládání.

„Je důležité uvědomit si problémy jiných dětí, je potřeba je podpořit jakýmkoliv způsobem,“ uznal vítěz jednadvaceti velkých cen. „Tohle mi přijde důležitější než všechny ostatní aktivity, které pro sponzory dělám.“

Na onkologickém a hematologickém oddělení navštívil pilot i děti, které se nemohly společného programu zúčastnit a musely kvůli zdravotnímu stavu zůstat na pokojích. „Pro mnohé z nich je Fernandova návštěva možná poslední zážitek,“ povídal ředitel motolské nemocnice Miloslav Ludvík. „Tohle se dotkne vašeho srdce,“ špitl Alonso.

Piloti F1 v Praze

Fernando Alonso (2009) přiletěl rovnou z GP Turecka, v metropoli strávil skoro celý den, navštívil nemocnici Motol a centrálu ING

Giancarlo Fisichella (2007) jeho let měl hodinové zpoždění, v závodě formulí na ovládání v Motole prohrál závod se sedmiletým pacientem Vaškem

Rubens Barrichello (2004) s monopostem Ferrari sezony 2002 se projel po Vysočanech rychlostí 250 km/h

chystá se Felipe Massa, v září přiletí na brněnský Masarykův okruh na Ferrari Racing Days

Spolu s Buttonem jste odjel nejvíc kilometrů, čemu to přisuzujete, spolehlivosti vozu?

Máme silné, spolehlivé auto, vyhýbám se nehodám v prvních zatáčkách, zatím jsem měl štěstí. Snad se mi podaří ještě zlepšit.

A proč jste tak vyrovnaný za všech podmínek?

Jsem pilot s velkou motivací a odhodláním, nikdy se nevzdávám. I loni měli těžký začátek, ale neustále jsme šli dopředu, a nakonec z toho byla dvě vítězství. Mentálně jsem silní, soustředění, a profesionální. Neodpočívám, makám každý den svého život.

Všichni jsou nervózní politickou situaci ve formuli. Jak se podle vás vyvine?

Je těžká doba pro F1 z pohledu politických bojů, musíme najít řešení. Zcela podporujeme týmy, oni jsou klíčový element F1. Neznáme sice detaily hovorů mezi týmy a zástupci FIA, zcela ale podporujeme stáje.

FIA je až příliš optimistická v otázce snižování nákladů už na příští sezonu.

Myslí si, že lze snížit náklady z pěti set na čtyřicet milionů, to je přece nemožné a bylo by nemožné pro všechny firmy v jakémkoliv jiném odvětví. Věřím, že se nějaké řešení najde a my za rok uvidíme F1 s nejlepšími týmy, nejrychlejšími vozy a nejzkušenějšímu jezdci.

Umíte si představit scénář, že byste příští rok v šampionátu nestartoval?

Ano, umím představit, že budu mimo F1, stejně jako všichni ostatní piloti. Souhlasíme se stanoviskem týmů. Ty si daly podmínky, za kterých budou startovat v příštím ročníku šampionátu.

A když je FIA nebude akceptovat?

Pak na seznamu budou chybět velké automobilky jako Ferrari nebo Renault. A když tam nebudou ony, nebudu ve formuli 1 ani já. Pro mě nemá smysl závodit v menším týmu s pomalým vozem bez špičkových technologií. Nebude to zajímavé pro žádného pilota. Formule 1 má být vrcholem motosportu.

Jde Mosleymu o formuli 1 nebo jen o to, aby prosadil svůj názor.

To nevím, ani neznám detaily konverzací. V pátek je den, kdy se určí jména týmů, co budou v příští sezoně závodit. Máme pět dní na vyřešení a já věřím, že se podaří. Kdyby ne, nastal by odchod, byl by to problém pro všechny televize, pro diváky, jezdce, pro všechny.

Jak vy vidíte budoucnost? Mluvilo se o vašem spojení s Ferrari.

Chci závodit, když ne v F1 pak v nějakém podobném šampionátu. Chci být v nejlepším týmu s nejlepšími vozy. Musíme počkat dva týdny, jak se vyvine situace s F1. Chci jezdit pro velkou automobilku.

Umíte si představit, že by se letos mistrem světa stal někdo jiný než Jenson Button?

Je velký favorit, nevidím žádného jiného adepta na vítězství. Muselo by se něco dramaticky změnit, aby o titul přišel.

Proč je teď Brawn GP nejlepší?

Odvádí skvělou práci, všechny závody jsou na podiu oba piloti. Brawn GP je nejlepší tým a Button nejlepší pilot, vyhrává závody bez chyb. Gratuluji mu. My budeme bojovat dál.

(fil)