Do Nepálu, kam už jenom odletět není jednoduché, protože je třeba narychlo vyřídit všechna povolení (a přistát na letišti Káthmándú, které je po katastrofě velmi přetížené, už vůbec ne) spolu s nimi vyráží také devět lékařů a 14 zdravotních sester z Brna připravených poskytovat prvotní traumatologickou, chirurgickou i specializovanou péči – tedy před převozem pacientů do nemocnice zajistit ošetření od drobných poranění až třeba po zlomeniny. Nechybí ani tlumočník se znalostí místních poměrů. Všichni prošli lékařskou prohlídkou, která potvrdila jejich dobrý zdravotní stav, uvedla v úterý Pavlína Adamcová z centrály pražských hasičů.
Klíčová bude v místě postiženém katastrofou role zdravotníků, jimž hasiči mají zajistit veškerý servis. Od zajištění ubytování (polní toalety a sprchy nevyjímaje) přes jídlo, přepravu osob a materiálu včetně pomoci s transportem pacientů uvnitř polní zdravotnické jednotky až po komunikaci s místními úřady a mezinárodními organizacemi.
Na cestu do Nepálu proto hasiči původně připravili přes deset tun materiálu – přičemž nechybí stany, elektrocentrály i s osvětlením, kuchyňka i se zásobami či zdravotnické vybavení. Hasiči ale nezapomněli ani na plyšové hračky pro místní děti. To vůbec není maličkost, natož zbytečnost, připomněl velitel týmu Oldřich Klégr „Trošku chceme zlepšit situaci dětem, které postihl krutý osud," vysvětlil hasič, která už zkušenosti s působením v zahraniční misi má. V roce 2005 působil v Pákistánu, rovněž postiženém zemětřesením.
Balicí základna
Na hasičské základně ve Strašnicích, která se před odletem do Nepálu i přestupní stanicí pro materiál z hasičských skladů ze Zbirohu, nicméně hasiči nachystali především materiál, který v místě nasazení budou používat k naplnění svého poslání. Nechybí ani čistička vody pro její filtraci, chloraci a dechloraci. Nezávadná voda je totiž jeden z velkých problémů, které v Nepálu jsou, uvedl zástupce velitele týmu Petr Vodička. „Vezeme i 650 litrů vody pro první dny nasazení," poznamenal.
Přesné místo, kde bude působit, český tým před odletem nezná; podrobnosti se dozví až po příletu. „Naším prvním úkolem bude spojit se se stanovištěm Organizace spojených národů, které nám pomůže zjistit poslední informace, zajistit přepravu do postižené oblasti a najít vhodnou lokalitu pro nasazení týmu," vysvětlil Vodička, co se bude dít – byť si nikdo nedělá iluze o tom, že pozemní přejezd bude bezproblémový.
Pak to musí jít ráz na ráz; základna se bude budovat doslova za pochodu. Začne se takzvanou předsunutou zdravotnickou jednotkou, která má být schopna přijmout první pacienty už za hodinu po příjezdu. Už za provozu se jednotka dobuduje do plné kapacity, načež dojte i na stavbu ubytovacích stanů, stanu pro velení a vytvoření dalšího zázemí včetně skladovacích prostor. Hasiči se v místě nasazení také zapojí do záchranných prací.
Mise se zřejmě protáhne
To vše oficiálně na 14 dní – členové týmu, kteří se o odletu dozvěděli v pondělí dopoledne, se ale doma při loučení netajili tím, že po dvou týdnech je jejich blízcí nejspíš ještě neuvidí. Vzhledem k tomu, jaké zprávy o situaci přicházejí z místa katastrofy, lze očekávat, že se mise protáhne.
Navzdory tomu hasiči při nočním nakládání materiálu do letadla zásoby nenavyšovali, ale naopak ubírali, uvedla v úterý Adamcová. „Z původní váhy téměř 11 tun museli zredukovat množství na 8,1 tuny, konstatovala s tím, že nakonec se do letadla vešlo devět hliníkových beden – a zbytek musel být přebalen do kartonových krabic, pytlů nebo obalen fólií.
„Z hliníkových beden se tak stalo 450 různých drobnějších balíků," poznamenala Adamcová, podle jejíchž slov šestihodinovým přebalováním a nakládáním pomáhalo pět družstev pražských hasičů a zapojili se i hasiči z ruzyňského letiště.