Nejnovější informace o souvislostech loňského vykolejení jednotky CityElefant, která při vjezdu do Masarykova nádraží v centru Prahy nezabrzdila, naznačují, že na vině měla být neopatrnost v kombinaci s nedbalostí.

Jízda bez autopilota

Závěrečná zpráva Drážní inspekce ČR cituje slova 59letého strojvedoucího, který vypověděl, že na výjezdu z libeňského nádraží, kdy se v kabině postavil, protože ho bolela záda, zřejmě při manipulaci se stěrači zavadil rukávem montérek o spínač zabezpečovače režimu jízdy systému automatického vedení vlaku.

Ten přepnul do polohy „vypnuto" nedopatřením, nikoli záměrně načež si nevšiml varování na monitoru a včas ani toho, že vlak najíždějící asi 40kilometrovou rychlostí do nádraží nezastavuje automaticky, a tak je na něm, aby začal brzdit manuálně. Když zaznamenal, že vlak nezastavuje, i když by už dávno brzdit měl, byl prý tak ohromen, že nedokázal účinně zasáhnout.

Přirovnání sice poněkud kulhá – nicméně přece jen by situaci bylo možno připodobnit k postavení kapitána letadla, který omylem vypne autopilota a je na něm, aby stroj vedl manuálně – avšak on si s tím hlavu neláme, jelikož zůstává přesvědčen, že vše je plně pod automatizovanou kontrolou počítačových systémů.

Již krátce po havárii se podařilo ověřit, že zabezpečovací systém na nádraží byl v pořádku a k přijíždějící soupravě vysílal správné signály. Vlak nereagoval, protože automatický systém byl deaktivován.

Reakcí na aktuální poznatky je doporučení inspektorů zkoumajících okolnosti nehody, aby vlaková automatika byla do budoucna upravena tak, že její vypnutí bude provázet i zřetelný akustický signál. U nehod na železnici je to totiž jako s leteckými neštěstími: vyšetřovatelé nejen odhalují příčiny a viníka, ale rovněž navrhují opatření, která by podobnému maléru měla napříště zabránit.

Až pod střechu

Železniční nehoda, kvůli najetí vlaku až do krytého prostoru nádražní haly skutečně snesoucí označení „nevídaná", se stala loni 14. července. Sedmačtyřicet minut před půlnocí osobní vlak přijíždějící z Českého Brodu nezastavil u peronu.

Elektrická jednotka CityElefant prorazila zarážedlo na konci koleje číslo 3 a zastavila se až v místech, kde se to během dne přímo hemží lidmi: jen kousek od prodejního stánku.

Spíše jen zázrakem (jemuž, pravda, přišla na pomoc pokročilá hodina) se havárie obešla bez obětí na životech i bez vážných zranění. Záchranáři pomáhali jen třem pacientům s lehčími úrazy. Do nemocnice převáželi pouze jediného z nich: muže středního věku s úrazem nohy.

Obecné ohrožení za desítky milionů korunV souvislosti s nehodou, při níž hmotná škoda podle údajů upřesněných během prošetřování události překročila 82 milionů korun (z čehož 80 milionů představuje škody na vlaku), byl strojvůdce obviněn z obecného ohrožení.

V případě prokázání viny a odsouzení by mohl být ve hře trest odnětí svobody až na osm let, připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie.

Muž předdůchodového věku je stíhán na svobodě; do mašiny už se ale po nehodě neposadil. Zaměstnavatel ho přeřadil na dílenskou práci v depu.

Čtěte také: Hrozivá nehoda na Masarykově nádraží: vlak nedobrzdil a vjel na peron