Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vykolejení vlaku prý mělo na svědomí zachycení čudlíku rukávem

Praha - Nebyly to následky poruchy (což se od počátku zdálo málo pravděpodobné) a nešlo prý ani o sebevražedný pokus s šokujícím ohrožením nic netušících lidí (jak naopak vlaková souprava, která navzdory všem bezpečnostním pojistkám zajela až do nádražní budovy, mohla na první pohled působit).

6.4.2016
SDÍLEJ:

Vážná nehoda uzavřela v noci na středu 15. července 2015 Masarykovo nádraží v centru Prahy. Souprava CityElefant přijíždějící do Prahy z Českého Brodu nezabrzdila, prorazila zarážedlo a zastavila se až v nádražní budově.Foto: DENÍK/Milan Holakovský

Nejnovější informace o souvislostech loňského vykolejení jednotky CityElefant, která při vjezdu do Masarykova nádraží v centru Prahy nezabrzdila, naznačují, že na vině měla být neopatrnost v kombinaci s nedbalostí.

Jízda bez autopilota

Závěrečná zpráva Drážní inspekce ČR cituje slova 59letého strojvedoucího, který vypověděl, že na výjezdu z libeňského nádraží, kdy se v kabině postavil, protože ho bolela záda, zřejmě při manipulaci se stěrači zavadil rukávem montérek o spínač zabezpečovače režimu jízdy systému automatického vedení vlaku.

Ten přepnul do polohy „vypnuto" nedopatřením, nikoli záměrně načež si nevšiml varování na monitoru a včas ani toho, že vlak najíždějící asi 40kilometrovou rychlostí do nádraží nezastavuje automaticky, a tak je na něm, aby začal brzdit manuálně. Když zaznamenal, že vlak nezastavuje, i když by už dávno brzdit měl, byl prý tak ohromen, že nedokázal účinně zasáhnout.

Přirovnání sice poněkud kulhá – nicméně přece jen by situaci bylo možno připodobnit k postavení kapitána letadla, který omylem vypne autopilota a je na něm, aby stroj vedl manuálně – avšak on si s tím hlavu neláme, jelikož zůstává přesvědčen, že vše je plně pod automatizovanou kontrolou počítačových systémů.

Již krátce po havárii se podařilo ověřit, že zabezpečovací systém na nádraží byl v pořádku a k přijíždějící soupravě vysílal správné signály. Vlak nereagoval, protože automatický systém byl deaktivován.

Reakcí na aktuální poznatky je doporučení inspektorů zkoumajících okolnosti nehody, aby vlaková automatika byla do budoucna upravena tak, že její vypnutí bude provázet i zřetelný akustický signál. U nehod na železnici je to totiž jako s leteckými neštěstími: vyšetřovatelé nejen odhalují příčiny a viníka, ale rovněž navrhují opatření, která by podobnému maléru měla napříště zabránit.

Až pod střechu

Železniční nehoda, kvůli najetí vlaku až do krytého prostoru nádražní haly skutečně snesoucí označení „nevídaná", se stala loni 14. července. Sedmačtyřicet minut před půlnocí osobní vlak přijíždějící z Českého Brodu nezastavil u peronu.

Elektrická jednotka CityElefant prorazila zarážedlo na konci koleje číslo 3 a zastavila se až v místech, kde se to během dne přímo hemží lidmi: jen kousek od prodejního stánku.

Spíše jen zázrakem (jemuž, pravda, přišla na pomoc pokročilá hodina) se havárie obešla bez obětí na životech i bez vážných zranění. Záchranáři pomáhali jen třem pacientům s lehčími úrazy. Do nemocnice převáželi pouze jediného z nich: muže středního věku s úrazem nohy.

Obecné ohrožení za desítky milionů korunV souvislosti s nehodou, při níž hmotná škoda podle údajů upřesněných během prošetřování události překročila 82 milionů korun (z čehož 80 milionů představuje škody na vlaku), byl strojvůdce obviněn z obecného ohrožení.

V případě prokázání viny a odsouzení by mohl být ve hře trest odnětí svobody až na osm let, připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie.

Muž předdůchodového věku je stíhán na svobodě; do mašiny už se ale po nehodě neposadil. Zaměstnavatel ho přeřadil na dílenskou práci v depu.

Čtěte také: Hrozivá nehoda na Masarykově nádraží: vlak nedobrzdil a vjel na peron

Autor: Milan Holakovský

6.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Hluk, špína. Přetížená magistrála v samém centru Prahy.

Magistrála může jít mezi Vyšehradem a Pankrácem pod zem

Finančník Petr Kellner.
25

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení