Centrum metropole včera paralyzoval další střet tramvají. Na několik desítek minut zastavil provoz na jednom z nejvytíženějších dopravních uzlů náměstí I. P. Pavlova.

Naštěstí se vše obešlo bez ztrát na životech.

Pražané jsou přesto znepokojeni. Od tragické nehody na Kotlářce, při níž zemřel šestatřicetiletý řidič tramvaje, uplynuly pouhé dva týdny.

Bilance včerejší události je jistě varující. Záchranáři museli ošetřit čtyři zraněné. „Šlo o dva cestující a řidiče,“ uvedla nejprve mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová. „Všichni utrpěli spíše lehčí pohmožděniny,“ dodala. Později záchranáři informaci doplnili. Lehce zraněn byl i druhý řidič a také policista, který ho vyprošťoval z kabiny.

Podle očitých svědků do sebe „ťukly“ soupravy číslo 6 a 16. „Obě jely směrem dolů na Karlovo náměstí. Spíše krokem. Přesto to byla dost velká rána,“ popisoval Deníku provozní vedoucí jedné z restaurací v Ječné ulici.

„Nejspíš proto tam nebyla vážnější zranění. Myslím, že před šestkou přejíždělo auto koleje, ta musela zastavit a šestnáctka už to nedobrzdila. Jely jen pár metrů za sebou,“ dodal svědek.

Řidič „šestnáctky“ měl štěstí, že na mírném svahu více nesešlápl „plynový“ pedál. Policisté ho jen pár minut po nárazu vyprostili ze zcela zdemolované kabiny jen mírně otřeseného a zhmožděného.

„Vystříhávat jsme ho nemuseli. Policisté to stihli ještě před naším příjezdem,“ řekla Deníku mluvčí hasičů Pavlína Adamcová.

Ilona Vysoudilová z dopravního podniku uvedla, že odstraňování následků havárie u křižovatky Ječné se Sokolskou trvalo zhruba padesát minut.

Nejenom, že po tu dobu nemohly tramvaje projíždět ve směru na Karlovo náměstí. Také magistrála v Sokolské se zcela zastavila. I zde se vyskytlo několik drobných „ťukanců“.

Situaci zachránil až těžkotonážní tahač dopravního podniku.

Drážní inspekce odhaduje škodu zhruba na 300 tisíc korun, zatím však nemá jasno o příčinách karambolu.

Ve hře jsou prý dvě varianty technická závada na brzdách, případně selhání lidského faktoru.

Deníkem oslovený svědek uvádí, že řidič šestnáctky brzdil. „Jenže jel opravdu v těsném závěsu za další tramvají,“ zopakoval.

Čtyři lehce zranění a zhruba třísettisícová škoda. Včerejší srážka staršího typu tramvají T3 na I. P. Pavlova naštěstí nebyla tragická. Podle očitých svědků především proto, že rychlost obou souprav těsně před křižovatkou Ječné a Sokolské nemohla být příliš vysoká.

Nízká rychlost zachránila život

„Jely maximálně 15 kilometrů v hodině,“ odhaduje očitý svědek. Vyšetřovatelé na místě nehody nechtěli spekulovat, ovšem nižší rychlost i vzhledem k následkům připustili.

Na dotaz, zda by v tomto konkrétním případě pomohlo záchranné tlačítko v kabině řidiče, odpověděli negativně. „Tlačítko funguje na jiném principu. Řidič ho musí průběžně stisknout. Pakli že to neudělá v jistém časovém limitu, vůz se zastaví,“ vysvětlovali technici z dopravního podniku. Včerejší incident byl zřejmě spíše otázkou dodržení, respektive nedodržení bezpečné vzdálenosti a bezpečně fungujících brzd.

Řidič tramvaje číslo 16, který narazil do před ním stojící tramvaje číslo 6, „plynový“ pedál příliš nesešlápl a to mu zřejmě zachránilo zdraví a možná i život.

Takové štěstí bohužel neměl jeho šestatřicetiletý kolega, který před dvěma týdny zahynul v kabině tramvaje číslo 20. V neuvěřitelné pětašedesátikilometrové rychlosti narazil v zastávce Kotlářka ve směru do centra do soupravy číslo 14.

Právě pro tyto případy by zřejmě bylo „tlačítko bdělosti“ vhodné. Podle jedné z vyšetřovacích verzí se řidiči krátce před nárazem udělalo nevolno. „Poukázal na to výslech svědků,“ potvrdil Deníku Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce. Pokud by měl při ruce ono tlačítko a včas by ho nestiskl, pak by se tramvaj zastavila.

Odborníci na kolejovou dopravu také včera zopakovali, že není většího důvodu obávat se cestování tramvají. „Je to jeden z nejbezpečnějších způsobů hromadné přepravy. Přestože třeba v loňském roce došlo v hlavním městě ke čtyřem desítkám srážek tramvají, žádný člověk při nich nepřišel o život,“ upozorňuje Drápal.

Navíc je prý podstatné, že tramvaje na rozdíl od autobusů jezdí obvykle mnohem nižší rychlostí.

„Dalším faktorem, hovořícím pro bezpečnost tramvají je jejich absolutní přednost,“ dodal Drápal.

Tragické srážky jsou spíše výjimečné

Praha Obavy některých Pražanů z jízdy tramvají by mohla alespoň částečně rozptýlit statistika.

Ilona Vysoudilová z dopravního podniku připomíná, že od začátku letošního roku do včerejšího dne, s výjimkou 19. září, si nehody tramvají vyžádaly pouze čtyři lehce zraněné osoby. Další čtyři přibyly právě včera. Tramvaje se od ledna do včerejška zatím střetly ve třiatřiceti případech.

Ještě příznivější jsou čísla za rok 2010 a 2009, kdy byl zraněn pouze jeden člověk.

Odhlédneme-li od tragické nehody z 19. září na Kotlářce, při níž zemřel řidič jedné z elektrických souprav, pak cestující pražskou tramvají umírali naposledy v roce 2005. Důvodem tehdy bylo vykolejení linky 22 na Karlově náměstí. Podle svědků události se šofér řítil k zastávce nevídanou rychlostí.

K události došlo v půl sedmé ráno. Na refýži tou dobou stály desítky lidí, jedoucích do práce i do školy. Tři z nich zemřeli na místě a další tři utrpěli zranění.

V metropoli se naštěstí nevyskytuje ani jedna jednokolejná trať. Je tedy zcela vyloučeno, aby se zde mohla odehrát tragédie podobná té ostravské z roku 2008. Při ní zemřeli tři lidé, osmatřicet cestujících bylo zraněno, z toho třináct těžce

JAKUB KRUPKA

JITKA EISENHAMMEROVÁ

Více čtěte ZDE