Navzdory tomuto maléru patřilo čtvrteční ráno v Praze k dopravně poklidným dnům. Až nečekaně poklidným – pokud si připomeneme poměry na pražských vozovkách před rokem. Loni se únor stal nejsmutnějším měsícem z celého roku. Proč? O tom lze jen spekulovat.

Přibylo nehod i jejich obětí

Další havárie omezující průjezd ráno potrápily řidiče už jen na dvou místech v centru – shodně k nim došlo čtvrt hodiny po šesté – a také ony se obešly bez zranění. Ani v dalších hodinách nebyly následky bouraček nijak drastické, byť během dopoledne v metropoli bouraly i dva kamiony.

Čtvrtek tedy nenavazoval na smutná čísla z loňského roku, podle nichž únor na silnicích v metropoli patřil k nejproblematičtějším měsícům. Policisté zaznamenali nejvyšší meziroční nárůst jak v počtu havárií, tak pokud jde o nejzávažnější následky.

Ve druhém měsíci roku 2016 řešili 1734 nehod, což je o 310 více než předloni – a zemřeli při nich tři lidé: o dva více než v roce 2015, připomněl analytik pražské dopravní policie Roman Nový. Proč takový nárůst právě v únoru? Těžko říci. „Bude to předmětem našich dalších zkoumání," konstatoval Nový. Jisté je, že vlivy počasí všechny rozdíly nevysvětlí. Šlo tedy snad o náhodu?

Někteří trvají na policejním protokolu

Odpověď by přitom pražská policie ráda znala. Data vyhodnocuje i proto, aby navrhovala opatření, která by mohla přispět ke snížení nehodovosti (a zvlášť k omezení počtu bouraček s nejzávažnějšími následky). Právě čísla z loňského února nicméně zatím na vysvětlení čekají. Stejně jako bližší výklad výrazného meziročního nárůstu ohlášených havárií v květnu či lednu.

Porovnání s ostatními měsíci přitom dává na srozuměnou, že vysvětlení netkví ve změně chování řidičů. I s tím se policisté setkávají – víc než dřív je lidé volají i k bouračkám, které by stačilo vyřešit pomocí euroformulářů. I u méně závažných havárií však na policejním protokolu trvají leckteří zaměstnavatelé, pokud se do nehody připlete služební auto, a také některé pojišťovny.

Hoří nejčastěji vpodvečer

Zatímco policisté vědí, že se bourá během celého dne, přičemž k nejvytíženějším hodinám pro nehodové týmy se řadí časy ranní i podvečerní dopravní špičky, pohled hasičů je trochu jiný. Jejich zásahy jsou potřebné spíše u vážnějších havárií (ať už kvůli vyprošťování osob, nebo kvůli pomoci při odklízení následků) – a tak by se dalo konstatovat, že nejvíc těžkých malérů na pražských silnicích se odehraje odpoledne. Mezi druhou a třetí hodinou, připomněla Ivana Svitáková z odboru prevence pražských hasičů.

Připraveni vyrazit na pomoc jsou profesionální hasiči nepřetržitě – ze zkušenosti ovšem dokážou předvídat, co je nejspíš čeká. Nejpoklidnější bývají časné ranní hodiny: mezi čtvrtou a pátou zaznamenávají nejméně zásahů už celé roky.

Největší šrumec pak patří odpoledni. „V součtu všech událostí loni nejčastěji pražští hasiči vyjížděli na pomoc v tísni mezi 16. a 17. hodinou," konstatovala Svitáková. Frmol začíná dvě hodiny po poledni právě nehodami, následují maléry rozmanitého charakteru – a vpodvečer, kdy se lidé vracejí z práce, přichází doba požárů. I to zůstává už roky neměnné.

Loňské dopravní nehody v Praze ve srovnání s rokem 2015

počet nehod rozdíl nehod usmrceno rozdíl usmrcených
Leden 1.726 237 2  0
Únor 1.734 310 3  2
Březen 1.855   5 2  1
Duben 2.033 189 2 -1
Květen 2.108 277 1 -3
Červen 1.907   7 1  1
Červenec 1.682  87 2 -3
Srpen 1.772  54 0 -3
Září 1.966  81 2  1
Říjen 2.170  46 2  1
Listopad 2.002  41 2  1
Prosinec 1.921  71 1 -1

Zdroj: Policie ČR

Jak různé maléry loni během dne zaměstnaly pražské hasičeUdálost                                Nejčastější hlášení          Nejméně častá hlášení

Dopravní nehoda                   14.–15. hodina                  4.–5. hodina
Únik nebezpečné látky           15.–16. hodina                  5.–6. hodina
Technická havárie                  16.–17. hodina                  3.–4. hodina
Požár                                    17.–18. hodina                   4.–5. hodina

Čtěte také: Hasiči oslavují, zvou si tedy hosty