Zřejmě nejkomplikovanější byla za úsvitu situace při části pomezí s Jihočeským krajem a Vysočinou. Řidiče zastavily sníh, uvízlé kamiony i nehody. V benešovském okrese doprava kolabovala, a to i na hlavních tazích.

Již v noci přišly problémy na silnici I/3; páteřní spojnici Benešova s Táborem a Českými Budějovicemi a jedné ze dvou klíčových dopravních tepen, po nichž Jihočeši míří na Prahu. Už ve velmi časných ranních hodinách se objevovaly komplikace ve votickém kopci, kde zůstávaly stát kamiony. Osobní auta ale v noci projížděla; až s houstnoucí dopravou se provoz zastavil a kvůli špatně sjízdným komunikacím nebyla oficiálně stanovena objízdná trasa.

Nejprve zůstal votický kopec neprůjezdný směrem na jih, nad ránem zde už nebylo možné projet v obou směrech. Jeden kamion zde na sněhu boural; policie případ zaznamenala jako náraz do pevné překážky. Řeší tu také pád větve na nákladní automobil.

Dopravním komplikacím se ale nevyhnuly i další silnice, zvláště na Vlašimsku. Dočasně neprůjezdná zůstala ráno i spojnice Vlašimi s Benešovem II/112. Dopady se projevily i v autobusové dopravě.

Z povinného ručení řidiči hradí nejen škody na majetku, ale také újmy na zdraví
Řidiči na povinném ručení přeplácejí tisíce. U starších aut má cena klesnout

V příbramském okrese zasáhly komplikace zvláště Sedlčansko; sníh zastavil provoz i na hlavním tahu I/18 mezi Sedlčany a Olbramovicemi ležícími na Benešovsku; právě nedaleko Votic, v oblasti takzvané České Sibiře.

Vážnější komplikace se objevily také na Kutnohorsku i v okolí Prahy, a to včetně silnice I/2 spojující Kutnou Horu s Prahou. Zde se na tom podepsala zejména nehoda dvou osobních aut u obce Oleška, kde silnice čtvrt hodiny po sedmé ranní zůstala neprůjezdná a následně byl možný kyvadlový provoz. Bouralo se zde i opačným směrem od Kostelce nad Černými lesy: poblíž Mukařova. U Kostelce navíc bylo třeba odstraňovat spadlou velkou větev.

Příjezd do hlavního města se však nezapeklil pouze směrem od východu. Také řidiči jedoucí od západu měli problémy: na dálnici D5 ve směru od Berouna (a Plzně) se v ranní dopravní špičce vytvořila kolona spojená s citelným zdržením, sahající až po úroveň obce Loděnice. Až na tuto dálnici se přenesly komplikace z Pražského okruhu neboli dálnice D0: zde průjezd ve směru od letiště k dálnici D1 omezila bouračka u Ořechu.

Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje, jež má na starost silnice druhé a třetí třídy, vyslala motoristům vzkaz prostřednictvím facebooku: informaci, že na Benešovsku a Kutnohorsku vyrazila do terénu skutečně veškerá technika včetně traktorů s radlicemi. „Na silnicích tedy jezdí 49 vozů. V těchto lokalitách začalo nad ránem hustě sněžit a vozovky během jedné hodiny pokryla vrstva mokrého sněhu,“ informovali silničáři. S tím, že i tam jsou silnice sjízdné, avšak se zvýšenou opatrností.

Auta na LPG prožívají nové období oblíbenosti
Velký návrat aut na LPG. Prodeje i přestavby vozů v Česku trhají rekordy

Policisté hned na několika místech Benešovska varovali před ledovkou: na dvoukilometrovém úseku silnice II/110 u obce Soběhrdy a na stejné silnici pak ještě u Sázavy, kde navíc uvízl i cisternový kamion, na silnici II/111 u Struhařova, dále pak na méně frekventované silnici u obce Tomice. Na sněhové jazyky zase upozornili na II/126 u Trhového Štěpánova, kde také uvízl kamion postavený napříč silnicí.

Naopak některé části kraje – v cestářském členění regionu jde o oblasti Mnichovo Hradiště a Kladno – nebyla větší aktivita pracovníků zimní údržby potřebná: vozovky zůstaly mokré a sjízdné. „Teploty se pohybují od jednoho do pěti stupňů,“ připomněla v úterý ráno krajská správa silnic.

Potvrdilo se i očekávání meteorologů, že přívaly mokrého sněhu mohou poškozovat stromy. Nevyhnulo se to ani dálnici D1. V okolí Čechtic mezi dálničními kilometry 66 a 69 hasiči nejprve v jízdním pásu na Brno odklízeli polámané větve, následně zde byl provoz kvůli spadlému stromu nakrátko i zcela zastaven. Na kilometru 66,9 navíc po půl deváté havarovala dvě auta. Na Benešovsku měli také spoustu výjezdů energetici kvůli opravám poškozeného elektrického vedení.