V místech, kde se to během dne přímo hemží lidmi! Jen zázrakem se havárie obešla bez obětí na životech. Záchranáři pomáhali jen třem pacientům s lehčími zraněními.

Na konečné informace informace o tom, co přesně se stalo, proč k tomu došlo a jaká opatření zajistí, aby se něco podobného již nikdy nemohlo opakovat, si nicméně ještě bude třeba počkat. Plyne to ze slov Martina Drápal z Drážní inspekce ČR.

Ve čtvrtek Deníku řekl, že nyní je před dokončením závěrečná zpráva, která následně bude předložena k připomínkám všem zúčastněným. „Po připomínkovém řízení bude zveřejněna," konstatoval Drápal, který předpokládá, že by se tak mohlo stát do dvou měsíců.

Odpovědi na řadu otázek, které se vyrojily bezprostředně po nehodě, by tak měly být známy ještě dřív, než od šokujícího vjezdu vlaku do nádraží uplyne rok.

Po nehodě se objevily spekulace, že nehodu mohl mít na svědomí strojvůdce, který při výjezdu ze stanice Praha-Libeň vypnul automatický systém vedení vlaku, jehož přičiněním měla souprava před vjezdem do nádraží automaticky brzdit – a nebrzdil ani on sám. Specialisté také některé části brzdového systému vlaku poslali na expertizy k ověření jejich funkce v době nehody.

Zabezpečovací systém

Již krátce po havárii se podařilo ověřit, že zabezpečovací systém na nádraží byl v pořádku – a k přijíždějící soupravě vysílal správné signály. Pouze vlak na ně nereagoval, protože automatický systém byl deaktivován.

Rovněž informace, zda jsou stíháni případní viníci nebo viník (a jaké jsou předpoklady, že se okolnosti nehody budou projednávat před soudem) by měly být k dispozici později. Vyplývá to ze sdělení Ivety Martínkové z ředitelství pražské policie, podle jejíchž slov se případem stále zabývají kriminalisté z odboru vyšetřování dopravních nehod.

„Jednotlivé úkony trestního řízení standardně nekomentujeme," řekla ve čtvrtek Deníku Martínková – naznačila však, že i policie by v řádu týdnů mohla mít k případu nové údaje.

Drážní inspekce o případném trestním stíhání nemá informace. „Trestně právní odpovědnost jde mimo nás," řekl Deníku Drápal. Případné stíhání policie zahajuje samostatně; bez účasti inspektorů.

Čtěte také: Hrozivá nehoda na Masarykově nádraží: vlak nedobrzdil a vjel na peron