Smyslem cvičení bylo vyzkoušet si v reálném prostředí letounu A319, který zapůjčily České aerolinie, izolovat cestujícího s touto nemocí. Za účasti figurantů z řad studentů a zaměstnanců letiště se cvičení uskutečnilo přímo v letounu Airbus A319.

„Procvičujeme zejména spolupráci jednotek, včasné zajištění zdravotnické služby, transport pacienta i izolaci jeho spolucestujících, a to vše při zachování leteckého provozu," uvedl velitel Hasičského záchranného sboru Letiště Praha Josef Kadlec.

Záchranáři použili speciální vůz

Pražští záchranáři měli na místě mimo jiné speciální vůz Atego, ve kterém lze převézt až 11 pacientů najednou a součástí jeho vybavení je 12 přípojek k inhalaci kyslíku. V něm dnes převáželi sedm lidí, u kterých byl simulován silný předpoklad nákazy.

Byli předáni infekčnímu oddělení Nemocnice Na Bulovce. „Zasahující záchranáři byli chráněni speciálním infekčním setem – kombinéza s kapucí, brýle, rukavice, rouška," sdělila  mluvčí pražské záchranné služby Jiřina Ernestová.

Nešlo ovšem jen o zajištění transportu pacienta a izolaci spolucestujících (a to všechno včetně nácviku ochrany příslušníků jednotlivých zasahujících složek), ale také o zvládnutí všech opatření při zachování leteckého provozu.

O infekci MERS

Infekce MERS se objevila poprvé v oblasti Blízkého východu v roce 2012. Projevuje jako nachlazení, pokračuje však závažným onemocněním plic a způsobuje i akutní selhání ledvin. Proti MERS neexistuje žádná vakcína, zatím není známý ani způsob léčby.

Podobná cvičení se na pražském letišti konají pravidelně, aniž by omezila jeho standardní provoz. Poslední se konalo vloni a bylo zaměřené na možné uložení výbušného systému v prostoru letiště a zajištění ochrany zaměstnanců i cestujících.

Čtěte také: Hromadné neštěstí je strašákem všech záchranářů, je potřeba to trénovat