„Byly největší v knihovně, už je naštěstí zprovozněná. Musím poděkovat studentům, kteří především v neděli, tedy den před zahájením výuky, odvedli neskutečný kus práce," sdělil Jakub Končelík, děkan Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Podle děkana jsou již všichni zaměstnanci opět na svých místech. Vzniklá škoda na budově je odhadována na 1 milion korun, z čehož bezmála čtvrt milionu si vyžádaly zasklívací práce.

Do budovy Hollar se vrátili vysokoškoláci

Z pohledu studentů, donedávna i přímých účastníků exploze, se tedy život vrací do obvyklých kolejí. Poté, co v minulém týdnu děkan fakulty výuku zrušil, se mezi studenty horečně spekulovalo o tom, kam se výuka přesune.Provoz na Hollaru byl nakonec za velké radosti studentů i vyučujících včera obnoven, ale přednášky z učeben, jenž výbuch poškodil nejvíce, se přesunuly do prostor jiných vzdělávacích pražských institucí. Například v prostorách New York University nedaleko Staroměstského náměstí, nebo budovy 1. lékařské fakulty nedaleko náměstí I. P. Pavlova.

„Vůbec z toho nemám žádnou přílišnou radost, hlavně ty přesuny mi přijdou to dost nepříjemné. Na druhou stranu ale ani nevím, jestli se vůbec chci vrátit na Hollar mám takový pocit, že mě tam po tom zážitku z minulého týdne asi vyděsí každé bouchnutí," říká studentka Žaneta Dernerová. Souhlasí s ní i Julie Kochová.

„Nevím, jestli jsem přecitlivělá, ale pořád jsem se z té události nevzpamatovala. V týdnu mi volaly mi i dvě paní, kterým jsem po výbuchu pomohla, pozvaly mě na večeři. Je to milé, v tu chvíli jsem byla moc ráda, že můžu být takto nápomocná.

„Štěstí v neštěstí?"

„Kdy jindy by se nám vlastně poštěstilo učit se v takových pěkných učebnách, které se navíc jmenují podle slavných umělců?" usmívají se studenti, kterých na dopolední nepovinnou přednášku do alternativních prostor dorazilo daleko více než bylo obvyklé. Řečeno v nadsázce policejní rétorikou, dorazilo jich větší, než malé množství.

Místnosti v New York University totiž nejsou klasicky číslované, ale přezdívají podle jmen klasiků například „Toyen", „Mucha" či „Kupka". „Vidíte to, výbuch nám paradoxně pomohl, je to tu o poznání mnohem hezčí, než ve dvě stě patnáctce," uvítal s úsměvem studenty na přednášce vyučující Miloš Čermák. Navíc připomínaje poničenou místnost, ve které se obvykle setkávají v budově Hollar.

„Nesmíme dovolit, aby nás důsledky exploze plynu v čemkoliv nějak omezovaly. Musíme jít dál. O výbuchu se se spolužáky příliš nebavíme, všechno jsme si řekli a popsali už minulý týden, teď spíš řešíme následky jak najít správnou učebnu, jak se připojit k počítačové síti, jak stihnout přeběhnout z jednoho konce Prahy na druhý během deseti minut. Už aby vše bylo tak jak předtím," celkově shrnuje situaci student Radek Blažek.