Kromě policie zpracovávají statistiky dopravní nehodovosti také pojišťovny. Ty navíc mají přístup k většímu množství dat, protože se k nim dostane opravdu drtivá většina všech nehod.

„Policii řidiči hlásí pouze zhruba třetinu ze všech nehod, které se na českých silnicích stanou, takže statistiky pojišťoven jsou z tohoto pohledu přesnější. Sledují ale zase jiné parametry než policie, spíše než místo nehody se zaměřují i například na věk či pohlaví řidiče," vysvětlil pro Pražský deník mluvčí České kanceláře pojistitelů (ČKP) Aleš Povr.

Nejvyšší podíl na zaviněných nehodách mají mladí

Obvykle se mezi řidiči traduje, že nejnebezpečněji se na silnicích chovají mladí, méně zkušení řidiči v silných autech. Tento dlouhodobý trend potvrzuje i pojistný matematik ČKP Petr Jedlička.

„Ano, je to tak, dokládá to naše poslední statistika o rozložení věku, ze které vyplývá nejvyšší podíl na zaviněných nehodách u mladých do dvaceti pěti let věku. Zajímavé je i to, že podle našich dat tři nehody ze čtyř způsobují muži," shrnul s tím, že tyto trendy jsou víceméně stabilní a příliš se nemění.

Za nejvíc nehod může nepozornost 

Četnost nehod je v Praze o něco vyšší než v jiných regionech. Poměrně výrazně se liší také jejich nejčastější příčiny, i když ta hlavní je všude stejná. „Za nejvíce nehod může podle policejních statistik v celé republice nepozornost u řízení," vysvětlil Jedlička. Mluvčí pražské policie Andrea Zoulová k tomu doplnila, že v Praze je téměř stejně častou příčinou karambolů také nedodržení bezpečné vzdálenosti. „Je to dáno větším provozem a popojížděním v kolonách," vysvětlila.

Větší města včetně metropole jsou podle údajů pojišťoven typická tím, že v průměru při dopravních nehodách vzniká menší škoda. „Důvodem nižší průměrné škody ve velkých městech včetně Prahy jsou nižší rychlosti, absence čelních střetů a podobně," zakončil Jedlička.

Čtěte také: Piráti silnic jezdí ve škodě a fordu