Jen o tři dny dříve – ve čtvrtek – přitom Kučerův podřízený Martin Drápal řekl Deníku, že komisionální prohlídka havarovaného vlaku odtaženého do depa k určení příčin nehody a případnému označení viníka nestačila. Výslovně uvedl, že ačkoli zrovna v ten den měli 
zástupci inspekce setkání s policejními experty věnované analýze záznamů z rychloměrů, hovořit o konkrétní příčině nehody a případném viníkovi nebude možné dřív než za několik měsíců. „Některé části vlaku byly poslány na expertizy," konstatoval Drápal s tím, že nyní je třeba počkat na výsledky zkoumání odborníků.

Odpojil automatické vedení

Z vyjádření Kučery naopak plyne, že ve věci už mají inspektoři jasno. Strojvůdce vypnul automatický systém vedení vlaku, jehož přičiněním měla souprava před vjezdem do nádraží brzdit automaticky – a brzdu neuvedl do činnosti ani on sám.

Skutečnosti odpovídá obojí. Inspektoři již nyní nepochybují, že strojvůdce vypnul brzdicí automatiku a nebrzdil ani sám mechanicky, takže souprava měla na konci koleje čtyřicetikilo­metrovou rychlost – části brzdového systému ale poslali k expertnímu zkoumání, jehož výsledek bude k dispozici s odstupem. Stejně jako konečné výsledky vyšetřování včetně soustředění všech svědeckých výpovědí, přesného vyčíslení škod, či zahrnutí lékařských zpráv.

Podle zjištění prezentovaných Kučerou systém automatického vedení strojvůdce odpojil při výjezdu ze stanice Praha-Libeň. Prozrazují to záznamy v černých skříňkách vlaku. Také zkoumání zabezpečovacího zařízení na nádraží ukázalo, že bylo v pořádku; 
k přijíždějící soupravě tedy putovaly správné signály. Systém, který by s nimi pracoval, ale byl v kabině strojvůdce deaktivován…

Čtěte také: Zkoumání nehody z 'Masaryčky' se zatím nikam nepohnulo