Třebaže proti předloňsku počet takto odhalených případů poklesl o 27, stále se vyšplhal k nepěkné cifře 373. A je jen chabou útěchou ukazovat z Prahy ven do středních Čech. Tam zaznamenali dokonce 541 odhalení, což představuje smutné republikové prvenství.
Drogy byly v hlavním městě u viníka nehody odhaleny v rovných 20 případech, u devíti dalších pak šlo drogy v kombinaci s alkoholem. Zbytek připadá na čisté pijáky. A je varující, jak moc napití řidiči bourali! U 220 viníků nehod bylo zaznamenáno 1,5 promile a více, ještě dalších 43 je podezřelých ze spáchání trestného činu kvůli tomu, že jim byla naměřena hladina alkoholu mezi jedním a 1,5 promile.
Tragédií bylo méně
Celkem v Praze policisté loni řešili 22 876 dopravních nehod – o 1414 více než předloni. Zemřelo při nich 21 lidí (v meziročním srovnání o čtyři méně), těžká zranění utrpělo 194 osob (nárůst o 15) a lehké zranění 1983 (úbytek o 95). Opět se potvrdilo, že v metropoli se nejčastěji bourá kvůli vysoké rychlosti, ale spíš v důsledku neopatrnosti a nepozornosti.
Z více než dvou třetin (68,38 procenta) je měl na svědomí nesprávný způsob jízdy – v 15 123 případech, což proti minulému roku představuje nárůst o 1104.
Jako viníci nehody převládají řidiči motorových vozidel
Čtvrtinu střetů (26,06 procenta) pak mělo na svědomí nedání přednosti – v 5763 případech, což je o 175 více než v roce 2015. Nepřiměřenou rychlost jako hlavní příčinu havárie určili policisté v 1146 případech (5,18 procenta) s meziročním nárůstem o 190. Naopak pokles o 19 případů lze zaznamenat u nesprávného předjíždění – zde statistika dospěla k číslu 85 (0,38 procenta).
Jako viníci nehod v metropoli byli s jednoznačnou převahou – 96,68 procenta – určeni řidiči motorových vozidel; ti podle policejních statistik mají na svědomí 22 117 nehod vyšetřovaných policií. Skutečnost je přitom ještě podstatně vyšší – řada drobnějších bouraček, jež jsou typické právě pro hlavní město, se totiž do policejních statistik nedostane.
Chodci měli loni na svědomí 302 evidovaných nehod
Pokud nedojde ke zranění, předpokládaná škoda na každém ze zúčastněných aut nepřesáhne sto tisíc korun a nebylo poničeno nic dalšího, stačí na místě sepsat formulář pro pojišťovnu bez účasti policie.
I některé z těchto nehod ovšem policisté šetří – jednak jde o střety, u nichž se řidiči nemohou dohodnout na míře zavinění, jednak je účastníci volají v případech, kdy na policejním protokolu trvají jejich pojišťovny nebo je vyžadují pravidla pro využívání firemních automobilů. Chodci měli loni v Praze na svědomí 302 evidovaných dopravních nehod (1,32 procenta) a řidiči nemotorových vozidel 89 (0,39 procenta).
Tisková konference se chystá
Zhodnocení loňského roku z hlediska dopravní nehodovosti od pražské policie Deník zatím nezískal. Jiří Dušek, který je po odchodu někdejšího šéfa Pavla Švrčuly do důchodu pověřen zastupováním vedoucího pražských dopraváků, pouze odkázal na chystanou tiskovou konferenci věnovanou právě této problematice.
„Do té doby žádné informace dávat nebudeme," řekl Deníku. Podobně se vyjádřil i Tomáš Hulan z tiskového oddělení pražského policejního ředitelství. „Určitě nebudu předjímat a předbíhat," konstatoval.
Čtěte také: Kůň nebo neukáznění chodci: Takové nehody řešili na železnici