Smrtelná srážka chodce s tramvají ochromila dopravu naposledy 12. prosince. Na zastávce Nádraží Podbaba v Praze 6 se okolo čtvrté hodiny odpoledne střetl s tramvají šedesátiletý muž. Svým zraněním podlehl.
Tři lidé zraněni po nehodě autobusu s tramvají
Adventní období není pro řidiče pražské hromadné dopravy právě šťastné. Téměř každý den dochází k nehodám. Například minulý týden v pondělí do sebe narazily dvě tramvaje u smyčky v Hlubočepích. Kolejovou dopravu tu tak musely dopoledne nahradit autobusy.
Hned dvě nehody se pak staly v neděli 10. prosince. Ve Vršovicích utrpěli zranění tři lidé při nehodě autobusu MHD s tramvají, v Poděbrad-ské ulici v Praze 9 pak museli po střetu automobilu s tramvají zasahovat hasiči.
Přes 500 nehod
Prosinec obecně patří k nejhorším měsícům, co se týče statistik nehodovosti tramvají. „Specifický je tím, že se v předvánočním a vánočním čase v ulicích Prahy pohybuje velké množství chodců, zejména mimopražských nebo cizinců,“ odůvodnila situaci mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.
Policisté v metropoli od začátku letošního roku až do konce listopadu prošetřovali přes 500 nehod s účastí tramvaje. Oproti minulému roku tak došlo na nárůst o 71 případů. „Jedna osoba byla usmrcena, 3 osoby těžce zraněny a 53 se zranilo lehce,“ vyjmenoval mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.
Počet střetů s chodci vzrostl o čtvrtinu
Podle údajů Drážní inspekce se ale tramvaje v metropoli dostaly do potíží ještě daleko častěji, tzv. mimořádných událostí (kromě nehod, vykolejení či požárů apod.) totiž inspektoři napočítali 1525, jen v listopadu jich bylo 166.
„Takřka čtvrtinový nárůst evidujeme u počtu střetů tramvají s chodci, což se negativně podepsalo i na počtu zraněných,“ popsal údaje Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce. I bez započítání prosincových údajů je tak jasné, že se situace oproti loňskému roku zhoršila.
Nedání přednosti v jízdě
Pohorší si zřejmě i kategorie srážek tramvají s automobilem. „Již teď je jasné, že počet srážek s překážkou, nejčastěji se silničními vozidly, je vyšší v porovnání s celým rokem 2016,“ uvedl Drápal. Celkový počet mimořádných událostí je tak v letošním roce nejhorší za posledních šest let.
Tradičně největší množství nehod se v metropoli děje právě mezi tramvají a autem v listopadu napočítal pražský dopravce 117 těchto případů. Na vině pak obvykle bývá řidič auta. „Nejčastějším důvodem je nedání přednosti v jízdě. Rizikové jsou i úseky, kde se vozovka přibližuje ke kolejím,“ popsala Řehková.
Chodci nedávají pozor na cestu
Druhou nejhorší kategorií jsou případy, když tramvaj srazí chodce. Od začátku roku až do listopadu se těchto událostí v metropoli podle drážních inspektorů stalo 89. „Střety jsou způsobené především nepozorností chodců, kteří nerespektují základní pravidla provozu,“ vysvětlila Řehková. Cestující totiž často přecházejí mimo místa k tomu určená, po-užívají sluchátka nebo mobilní telefony. Svému okolí tak věnují menší pozornost, než by měli.
Proti tzv. přebíhačům dopravní podnik v polovině října nainstaloval na zastávce Pobřežní gumové koberce, tzv. Antitrespass panely, které svou konstrukcí zamezují pohybu osob přes tramvajové koleje. Testovací provoz v Braníku ale dosud není vyhodnocený. Pražský dopravní podnik tak prozatím neplánuje instalovat toto opatření na další místa metropole.
Na co si dávat pozor na kolejíchsledovat provoz
respektovat dopravní značení a světelné signalizační zařízení
chodci nemají přednost před tramvají
nemít při přecházení na uších sluchátka s hlasitou hudbou, řádně se rozhlížet
Zdroj: Krajské ředitelství policie hl. m. Prahy
Mimořádné události tramvají(nehody, vykolejení, požáry a podobně)
2012: 1432
2013: 1399
2014: 1486
2015: 1473
2016: 1433
2017: 1525 (údaj k 30. 11.)
Zdroj: Drážní inspekce