Muži ocenění jako hrdinové, kteří se vlastně neznali až do středy, se poprvé setkali na místě nehody. Loni 9. prosince hodinu před půlnocí. Tam ale stačili prohodit sotva pár slov – a v té chvíli se rozhodně nejednalo o zdvořilosti. Až ve středu si společně popovídali, a to nejen o tom, že to, co oni, by přece udělal každý.
Česká pojišťovna předala společně s policií 122 certifikátů
Nebo by alespoň udělat měl. Ne každý to však vnímá právě takhle, konstatovala Ivana Buriánková z České pojišťovny, která titul Gentleman silnic uděluje společně s policií – a již předala 122 certifikátů.
Dokonce i dívkám ve věku 13 a 14 let. Rozhodně prý ale není standardem, že by u nehody každý zastavil a pomohl – nebo se alespoň zeptal, jestli pomoc není potřebná. „Často jedou dál – nebo se starají jen o to, aby si nehodu vyfotili," konstatovala Buriánková na adresu motoristů.
Muž utrpěl těžká zranění hrudníku
Karel Švec s Janem Masopustem ve středu přišli na to, že oba mají vztah k Horoměřicím a k pražským Nebušicím – a tím pádem mají i dost společných známých. Byla i příležitost zavzpomínat, co se onoho 9. prosince vlastně odehrálo.
„Karel Švec, který jel směrem na Prahu, viděl v nabouraném autě zaklíněného řidiče. Když se ho pokoušel z auta vyprostit (začínala už hořet i palubní deska), dorazil na místo Jan Masopust. Společně se jim podařilo zaklíněného řidiče vyprostit z vozidla. V době, kdy ho vyndali ven, se muž začal probírat," přiblížil Truxa vývoj událostí. Doplnil, že muž, který utrpěl těžká zranění hrudníku, pobyl několik týdnů v nemocnici. Měl by být ale v pořádku.
Plameny prošlehávaly kolem pedálů
Oba zachránci se ovšem shodli, že si události vybavují malinko jinak. Karel Švec, který prý místem projížděl úplnou náhodou, popsal svou úlohu lakonicky. „Vidím bezvládného člověka, auto hoří. Vytahuju. On byl jak hadrový panák," konstatoval.
S dodatkem, že v té chvíli už plameny prošlehávaly kolem pedálů. Sám k úrazu nepřišel – a z toho, že by snad auto mohlo vybuchnout, prý strach neměl. Ví, že auta bouchají jen ve filmech – ve skutečnosti se to nestává. Určitý strach ale měl, to nepopírá. „Bál jsem se, jestli zvládnu oživovat," svěřil se.
Další řidiči pomohli s péčí o zraněného
Takhle by reagovalo 90 procent řidičů, je přesvědčen Karel Švec. Sám sice prodává kola, ale pochází z lékařské rodiny. Uvědomoval si tedy, že musí jednat rychle, ale současně opatrně.
„Abych tomu člověku neublížil," připomněl. Pak se na místě objevili další řidiči a s péčí o zraněného pomohli. Konkrétně s jeho uložením do stabilizované polohy. Nakonec se jako nejpodstatnější ukázala starost o to, aby neprochladl.
Není standardem, že by byli lidé ochotni riskovat
Aby poděkoval za svůj život, se Karlu Švecovi ozval – zatím alespoň po telefonu – i zachráněný muž. Také pro policii chvála nekončí udělením ocenění Gentleman silnic, naznačil vedoucí územního odboru středočeské policie pro Prahu-venkov: Západ Pavel Mareš. „Posíláme i nominaci na Zlatý záchranářský kříž," řekl Deníku.
Přikyvuje také náměstek ředitele středočeské policie pro vnější službu Jan Ptáček. „Není standardem, že by lidé byli ochotni riskovat," konstatoval. „Ne každý má ten reflex, když vidí hořící auto, se do něj vrhnout," poznamenal.
Muž vidí svůj podíl na záchraně skromně
Udělené ocenění těší rovněž Karla Masopusta. Ve středu však připomněl, že především má radost z toho, že se pacient uzdravil a je v pořádku. Je to prý zásluha všech, kteří pomáhali. „Především mě překvapila rychlost a velká profesionalita záchranářů," pochválil.
Svůj podíl na záchraně vidí skromně: když viděl, že zraněného už vytahuje z auta jiný zachránce, zjevně mladší a silnější, shodli se, že on zavolá záchranku a hasiče.
Muži se na místě nehodě prakticky neviděli
Bylo plus, že oblast dobře zná, a tak mohl přesně říci, kde k neštěstí došlo. Přesto ve středu cítil potřebu vyjádřit uznání operátorce záchranné služby. „Byl to můj první podobný zážitek – a to je člověk rozrušený a hovoří zmateně. Ona si mě perfektně srovnala," ocenil.
Muž, jehož profesí je prodej světel, také vysvětlil, jak to přišlo, že si s Karlem Švecem vlastně mohl popovídat až odstupem. Na místě nehody se prakticky neviděli. Nejprve se oba snažili (každý svým dílem) zajistit pomoc – a když se sjely vozy s modrými majáky, poslali je hasiči každého na jinou stranu. Kvůli zabezpečení místa nehody, aby tam nikdo nevjel…
Čtěte také: Bouraček citelně přibylo v okolí tunelu Blanka