Policisté však zasahovali nejen na místě mohutného střetu na 17. kilometru, kde šetřili okolnosti hromadné bouračky a odkláněli dopravu do ulice K Barrandovu s nájezdem zpět u obce Ořech, ale na desítky minut zcela uzavřeli i sjezd na okruh z dálnice D1; v takovém případě je řešením „stará" trasa přes Jižní spojku. Místo nehody se podařilo znovu otevřít po čtvrté odpolední.

Na počátku kolapsu dálničního obchvatu Prahy nesoucího označení R1 stála havárie, která se za velmi proměnlivého počasí (kdy slunečné chvíle prokládaly okamžiky s velmi špatnou viditelností kvůli vichru vanoucímu sníh, kdy i policisté hovořili o sněhové bouři) stala hodinu a čtvrt před polednem na kilometru 17,3. Havarovaly tam čtyři kamiony a čtyři osobní auta.

Pak už to šlo ráz na ráz, poznamenal Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie. Následně totiž před místem střetu bourala při dalších nehodách ještě řada jiných aut - postupně ve zhruba dvoukilometrovém úseku. Situace vyhlížela nepřehledně a dosti dramaticky; auta byla nabořená do sebe, do svodidel i vyjetá mimo vozovku. Prvotní odhady hovořily o tom, že zde celkem havarovalo přes 50 aut, následně se čísla měnila jako na houpačce.

Bez vážných zranění

„Nejprve jsme uváděli kolem 50 aut, pak jsme měli k dispozici údaj o 20 havarovaných vozidlech," řekl Deníku Hulan. „Následně jejich počet vzrostl na 30, jak se zvýšil na 50 a opět klesl ke třicítce. Teď už víme, že jich bylo skutečně kolem padesáti," shrnul policista v půl čtvrté odpoledne, jak se měnily zprávy přicházející z místa nehody.

Neštěstí se nikdo vážně nezranil; záchranáři pomáhali pouze šesti pacientům s lehkými zraněními. To se vzhledem k rozsahu neštěstí může jevit ještě jako dobrá zpráva. Smutné je, že čtyřmi z oněch šesti zraněných byly děti. Záchranáři je podle slov mluvčí Jiřiny Ernestové preventivně převezli na pozorování do motolské nemocnice.

Na místo hromadné nehody policie vypravila desítku výjezdových skupin oddělení dopravních nehod, které podle Hulanových slov postupně zpracovávaly desítky dílčích karambolů. Další desítky policistů dopravní služby se postaraly odklony dopravy.

„V prvopočátku na jednotlivých výjezdech z Pražského okruhu, konkrétně na ulici K Barrandovu, ulici Strakonickou a na Vestec. S ohledem na značnou kumulaci vozidel ale bylo nutné přistoupit k nejrazantnějšímu možnému opatření, tedy úplné uzávěře Pražského okruhu ve směru k D5," přiblížil Hulan postupný vývoj důsledků nehody, jak je pociťovali motoristé, kteří se hromadné nehodě vyhnuli.

Obnovení po pěti hodinách

„Nákladní doprava byla v tu chvíli zastavena zcela, osobní byla odkláněna po D1 na Jižní spojku a Radlickou ulicí k D5," poznamenal Hulan s tím, že když byl po desítkách minut Pražský okruh znovu otevřen, místo nehody řidiči objížděli ulicemi K Barrandovu a K Austisu; na R1 se pak vraceli exitem Ořech.

Obnovit provoz v plném rozsahu se podařilo deset minut po 16. hodině - po necelých pěti hodinách. To Hulan s uznáním k práci kolegů z nehodovky i k výkonům hasičů a týmů odtahových služeb pracujících na odstraňování následků nehody označil za úspěch. „Vezmeme-li v potaz, že se událost týkala padesátky vozidel, jde o čas velice krátký," připomněl.

Okolnosti série nehod zůstávají v šetření – souvislost s vývojem povětrnosti se ale zdá být pravděpodobná. Právě kvůli počasí byly na místě přistaveny i dva evakuační autobusy, do nichž se posádky havarovaných aut mohly uchýlit, aby se schovaly před nečasem provázeným silnými poryvy větru unášejícími sníh; k dispozici tam lidé měli i horký čaj.