Ve skutečnosti se na veřejnost obracejí s jednoduchou výzvou: oznámkujte náš zásah jako ve škole: od jedničky do pětky. S poznámkou, že to nezabere více než deset sekund.

Na informačních materiálech rozdávaných příbuzným pacienta i přímo na sanitních vozech je totiž QR kód, jehož načtení lidem zběhlejším v užívání chytrých mobilů umožní okamžitý přístup k hodnotící aplikaci, kam lze známku vepsat. Nechybí ale upozornění, že lze známku odeslat i jako SMS zprávu na telefonní číslo 720 002 002; odeslat hodnocení by tudíž neměl být problém ani pro lidi, kteří si s nejnovějšími technologiemi tak úplně netykají.

Vyhodnocení by nemělo dlouho trvat

Zatím jde o úplnou novinku; známkování zásahů jako nový typ zpětné vazby zavedli pražští záchranáři od června. Dosud ke zjišťování spokojenosti pacientů i případných podnětů ke zlepšení poskytovaných služeb využívali papírové dotazníky, e-maily nebo dopisy. Nový způsob ale lidem nabízí možnost reagovat okamžitě pouhým ťuknutím do mobilu.

Zatím to lidé spíše zkouší, řekla v pátek Klára Fikejzová z centrály pražské záchranky na dotaz Deníku k dosavadním ohlasům. Vyhodnocení prvních zkušeností s rychlými pacientskými hodnoceními by nicméně nemělo dlouho trvat - mělo by zaznít na tiskové konferenci, kterou pražská záchranka podle Fikejzové možná uspořádá již v příštím týdnu.

Sběr prostřednictvím služby Feedbando

Známkování zásahů, které zdravotničtí záchranáři v hlavním městě rozjeli, je první fází sběru názorů prostřednictvím služby Feedbando, s jejíž pomocí zkoumají zákaznickou spokojenost a získávají zpětnou vazbu některé velké společnosti působící například v obchodu, dopravě, bankovnictví - či třeba ve sféře ubytovacích, stravovacích nebo fitness služeb.

Do budoucna záchranáři počítají s tím, že by nemuselo zůstat jen u hodnocení zásahu známkou. V jednoduchém hodnotícím formuláři my měly přibýt možnosti doplnit i další podněty. S tím, že komunikovat lze v češtině i v angličtině. Zásadou je, že veškerá hodnocení jsou anonymní a neveřejná - a přístup k datům mají pouze někteří pracovníci pražské záchranky.

Hodnotitelé mohou získat i dárek

Hodnotitel na sebe může poskytnout kontakt, ale ani v tom případě se zaměstnanci záchranky nedovědí, kdo konkrétně napsal jednotlivé názory. To je důležité, aby pacienti neměli obavy poslat své hodnocení i v případě negativní zkušenosti. Pokud ale lidé kontakt zanechají, dostanou poděkování za čas strávený hodnocením - a mohou získat i dárek. Internetová aplikace Feedbando ovšem nabízí i další funkce - třeba možnost zahájit s hodnotitelem konverzaci.

Prozatím je ale projekt v plenkách. Zatím se rozjíždí známkování - a cedule na sanitkách, které tuto možnost nabízejí, se setkávají se zvědavými pohledy. Kdo ví - možná za půl roku už půjde o samozřejmost, jíž se nikdo divit nebude. Vždyť jde o věc, která by měla poskytnout cenné ohlasy záchranářům jako poskytovatelům služby - a zprostředkovaně tak posloužit i pacientům. A stačí k tomu jen pár ťuknutí…