Lze u dětí budovat vztah k hudbě už od narození?
Trochu ezoterický názor tvrdí, že vztah k hudbě můžeme u dětí budovat už v době, kdy jsou u mámy v bříšku. Říká se, že již v tomto okamžiku reagují na klidnou a rytmickou muziku. Osobně s tím nemám zkušenosti, ale takový názor jsem četl z několika zdrojů.

Proč by děti neměly pít nealkoholické pivo?

Jak děti v takto nízkém věku hudbu vnímají?
Nemyslím si, že jde o to pouštět dítěti nějakou hudbu a očekávat, že se mu bude líbit. Hudba je podle mě součástí určitého stavu a společné aktivity. Funguje to tak už v kojeneckém věku, kdy rodiče s dítětem hrají nějaké hry nebo s ním chodí plavat do bazénu. Muzika se často využívá k doplnění atmosféry a řada dětí na ni reaguje velmi pozitivně. Pokud je zvolena dobře, funguje spíše jako příjemný relaxační prostředek.

close Psycholog Jan Kulhánek. info Zdroj: Se souhlasem Jana Kulhánka zoom_in Psycholog Jan Kulhánek.

Děti kopírují vkus rodičů

Je nějaký žánr, který je pro děti v tomto věku nevhodný?
Každá hudba má nějaký svůj rytmus, atmosféru a náladu. Jsou písničky, u kterých děti poznají, že jsou veselé, vážné, klidné, smutné nebo energické. V tomto směru je paleta toho, co jim pouštět, velmi široká. Děti navíc odmala až do puberty poměrně dost kopírují vkus rodičů. Pokud rodič miluje vážnou hudbu a nebude dítěti pouštět nějakou hodně komplikovanou, ale něco melodického a rytmického, pak si dítě oblíbí tento hudební styl. Pokud rodič poslouchá rockovou hudbu a pustí dítěti něco stravitelného, zase ne moc komplikovaného a ne moc agresivního, dítě si oblíbí tento žánr.

Poslechněte si klavírní skladby vhodné pro děti od mistrů vážné hudby:

| Video: Youtube

Hraje velkou roli, zda dětem pouštíme vážnou hudbu, nebo populární?
Jestli dětem pouštíme Antonína Dvořáka, nebo Michala Davida, ovlivňuje spíš budování nějakého vkusu. Ten se hodně spoluvytváří tím, jaký vkus mají rodiče, a také tím, co se poslouchá v mateřské školce. Pamatuji si, že mé děti po mně hodně chtěly pouštět hudbu, na kterou tancovaly ve školce a vnímaly u ní nějaké příjemné emoce. Podle mě více záleží na kontextu, v jakém hudbu poslouchají, než vyloženě na stylu.

Co může způsobit přehřátý dětský pokoj?

Co dítěti přináší poslech hudby z nahrávek a co poslech zpěvu někoho z rodičů?
Obojí má své místo. Rodiče většinou nemají tak široký záběr, aby byli schopni zazpívat cokoliv. Pokud zpívají sami pro sebe, malé děti vnímají náladu a speciální čas, který to přináší. Něco jiného je, když se zpívá přímo s dětmi v rámci společných aktivit. Přidaná hodnota je i v tom, že tu dochází k fyzickému kontaktu a je to osobní. Děti cítí vibrace od bránice, které rodiče při zpěvu vytvářejí, a většinou z toho mají velmi uklidňující a příjemný pocit.

close Hudba je u dětí součástí určitého stavu a společné aktivity. info Zdroj: Pexels.com zoom_in Hudba je u dětí součástí určitého stavu a společné aktivity.

Hraní na nástroj už od školky

Jaký má na dítě vliv vyrůstání v prostředí, kde se hudba poslouchá často?
Vede to více k tomu, že děti mají chuť si hudbu pouštět samy a jsou na ni zvyklé. V muzikantských rodinách většinou rodiče děti pomalu vedou k tomu učit se hrát na nástroje. A ony, pokud mají hudební sluch, si to pak oblíbí.

Čím škodí mrkev miminkům?

close Miminka z celé České republiky info Zdroj: deník/Jan Lakomý zoom_in Od jakého věku je nejvhodnější učit děti hrát na hudební nástroj?
Hrát mohou začít už ve školce. Existují ale výjimky v podobě dětí, které jsou hodně nadané. U těch se může stát, že začnou hrát opravdu dříve. Je dobré je ke hraní vést hravou a nenásilnou cestou a ne po nich chtít nějaký dril. Často se začíná s rytmickými nástroji, pak následuje flétnička a teprve později, když dozrává jejich schopnost ovládat jednotlivě prsty, začnou hrát na nějaké klávesové nástroje.