Předchozí
1 z 5
Další

Tramvaj, nebo hrad

"Vždycky jsem jako malá ze srandy říkala, že chci být tramvajačka nebo prezidentka," popisuje dětské sny Karolína, drobná blondýnka, která tramvaje řídí osmým rokem. Už odmala se díky svému otci, který pracoval v Muzeu MHD a dodnes řídí tramvaje, zajímala o techniku. Než v roce 2012 začala pracovat u Dopravního podniku hlavního města Prahy, dělala průvodčí na parních vlacích. Už tam se setkala převážně s mužským kolektivem, proto přechod do nového prostředí nebyl takovou změnou. "Chlapi si ze mě ze začátku dělali srandičky. Vždycky mi říkali - první co půjdeš udělat, je, že se půjdeš namalovat a zrcátko nebudeš mít natočený do salonu, ale na sebe," popisuje své začátky Karolína.

Třicetiletá drobná řidička tramvaje Karolína Hubková pracuje u DPP již 8 let a je jedinou ženou, která v Praze řídí všechny typy tramvají.Zdroj: Deník / Karolína Marvánková

Šéfkuchař Petr Kunc, Salabka
Šéfkuchař Salabky Petr Kunc: Vařil jsem pro britskou královnu

Kde se hodně bourá

Karolína začínala jezdit v Praze 6 ve Vokovicích na linkách číslo 20, 26, 18, 1, 2 a 22. "Dnes se nedá říct, že bych měla nějakou oblíbenou trať, hodně to záleží na náladě. Pokud se ráno probudím a nemám moc náladu na lidi, tak bych si raději zvolila linku, která jezdí po periferii. Ale všeobecně jsem člověk, který potřebuje stále akci a řešit situace a křižovatky. Takže ta linka 22 nebo 23, kterou jezdím, mi nejvíc vyhovuje." A i když u dopravního podniku jezdí Karolína už několik let, stále si pamatuje svojí první nehodu. "Bylo to u Národního divadla, v místě, kde instruktor říkal, že se tam často bourá, ať si dáváme pozor. A měl pravdu, bourá se tam často. Moje první nehoda byla s autem, kdy řidič po cestě do autoservisu zabloudil. A jak tam tak bloudil, tak mi to švihnul před tramvaj." V dnešní době Karolína řídí všechny typy tramvají v Praze, má ale své oblíbence. "Mezi moje oblíbené tramvaje patří tramvaj KT8D5, baví mě nejvíc, obdivuju jí, líbí se mi, že je obousměrná. Dalším favoritem je tramvaj T1 z 50. let a v poslední době jsem si našla zalíbení i u starších dvounápravových vozů."

'Vždycky jsem jako malá ze srandy říkala, že chci být tramvajačka nebo prezidentka,“ popisuje dětské sny Karolína.Zdroj: Deník / Karolína Marvánková

Zuzana Vrbová Kavárna Kočičí
Provozní Kavárny Kočičí Zuzana Vrbová: Nápad jsme dostaly s mojí mamkou

Umí i zařvat

"Na mojí práci mě nejvíce baví lidi. Baví mě cestující. Je na nich vidět, že mají radost, když jedou starou tramvají. Líbí se mi, když si tu cestu užívají a neberou jí jen jako povinnost přemístit se z bodu A do bodu B." Ne vždy se ale najdou jen slušní milí cestující. Drobná tramvajačka Karolína si ale umí poradit za všech okolností. "Já sice působím mile, ale umím zařvat a zjednat si respekt. Když vidím, že je cestující očividně na drogách, beru si raději do ruky stavěcí klíč na výhybky – což je velký kus železa. A on ten člověk už vidí, že mám v ruce něco, co může být zbraň. Naštěstí jsem nikdy nemusela řešit nějaký větší konflikt. Pokud by k tomu došlo, stačí, abych zavolala na dispečink, přijela by městská policie a ta situaci vyřešila."

Mezi její oblíbené tramvaje patří KT8D5. 'Baví mě nejvíc, obdivuju jí, líbí se mi, že je obousměrná.' Na snímku u designové T3 Coupé.Zdroj: Deník / Karolína Marvánková

Jakub Červenka
Výtvarník Jakub Červenka: Jsem jen kapka v moři, ale baví mě to

Deník pražské tramvajačky

Před třemi lety Karolína založila stránku Deník pražské tramvajačky. "Chtěla jsem, aby lidé viděli, že tramvajáci nejsou jen takový ti typičtí devadesátkový vousatý tramvajáci, co jezdí v otrhanym triku s flekama od večeře. Chtěla jsem ukázat, že naše zaměstnání je hezčí." Za dobu fungování stránky si už Karolína jak na Facebooku, tak na Instagramu získala řadu fanoušků, kteří ji i poznávají na ulici. Hodně příznivců má Karolína i za hranicemi. "Tramvaje ČKD jsou ve světě hodně známé a mají hodně obdivovatelů, nejvíc asi v Německu. Díky mojí stránce mám hodně známých v Berlíně, Postupimi nebo Magdeburgu, kde jezdí i vozy ČKD"

Před třemi lety Karolína založila stránku Deník pražské tramvajačky. „Chtěla jsem, aby lidé viděli, že tramvajáci nejsou jen takový ti typičtí devadesátkový vousatý tramvajáci.'Zdroj: Deník / Karolína Marvánková

Ivana Tamta a Lucia Markechová. Tlustá čára
Ivana a Lucia: Spojuje je tetování, vězení a Tlustá čára

Tramvajové manželství

Karolína i její manžel Pepa jsou tramvajáci tělem i duší. "Svatbu jsme měli na dvoře tramvajové vozovny ve Střešovicích před Muzeem městské hromadné dopravy. Pak jsme vzali historické tramvaje a jeli jsme domů do Vršovic na hostinu." To, že oba milují tramvaje, je vidět i v jejich soukromých životech. "Prstýnky máme jako tramvajové koleje a u nás doma máme u jídelního stolu tramvajové židle," přiznává Karolína se smíchem a kolem krku jí visí náhrdelník s přívěškem ve tvaru tramvajového spřáhla.

Karolína Hubková se provdala, jak jinak, za tramvajáka Josefa.Zdroj: Deník / Karolína Marvánková

Alena Wehle. Lidé od vedle.
Víte, co je hypersenzitivita? Přečtěte si o ní příběh