Gustáva Husáka jako unylou a zpomalenou normalizační loutku Sovětského svazu představuje herec Tomáš Matonoha. Nechybí mu při tom důvtipné namaskování ani Husákův styl mluvy.

Československou reprezentantku ztvárnil Tomáš Měcháček v alternaci s Vladimírem Polívkou. Ani oni nepostrádají trefné připodobnění do vzhledu Čáslavské včetně typického blonďatého drdolu či gymnastického trikotu.

Děj představení se odehrává v roce 1975, kdy byl Husák zvolen prezidentem Československé socialistické republiky. Podmaněn tímto úspěchem a zároveň posílen imperialistickým francouzským koňakem usíná. Ve svých snech se stává Věrou Čáslavskou, signatářkou protirežimního dokumentu Dva tisíce slov, která byla komunistickým funkcionářům dlouhá léta trnem v oku.

Pivo s párkem za tři dvacet

Groteskní inscenace přivádí dva protipóly komunistického režimu do absurdních situací, v nichž například Husák učí Čáslavskou jíst párky, nebo když dvojice svádí klání v sestavě na kladině.

Hra nepostrádá ani tematické detaily, bez nichž by „Husákova doba" nebyla Husákovou dobou. Za všechny hovoří scénka, při které si prezident pochvaluje, jaký má večer klid, když všechen lid pracuje na výrobě „jeho" dětí…

Při představení si přijdou na své i diváci, kteří několikrát přispějí svým chování k navození dobové atmosféry, o přestávce se pak ve foyeru divadla mohou občerstvit párkem a pivem za „tři dvacet".

Režie absurdní grotesky, při které se publikum po dvě hodiny nepřetržitě směje, zároveň je ale nuceno přemýšlet, se ujal Luboš Balák.

Příští uvedení v divadle Na zábradlí se uskuteční 27. dubna.

Zábradlí hostovalo i v Kolumbii. S EuropeanouNejen zajímavé hostující inscenace, jako je ta o Gustávu Husákovi a Věře Čáslavské, ale i vlastní kusy slaví úspěch v Divadle Na zábradlí. To se minulou středu vrátilo z Kolumbie, kde se zúčastnilo XIV. Iberoamerického divadelního festivalu. Na této přehlídce, která se koná od roku 1988 a patří k nejprestižnějším divadelním akcím v Jižní Americe, herci ze zábradlí hned pětkrát zahráli inscenaci Europeana, kterou podle knihy Patrika Ouředníka režíruje Jan Mikulášek.

„Všechny reprízy jsme odehráli se španělskými titulky v Divadle Fanny Mikey, které je jednou ze scén bogotského Národního divadla a má kapacitu přibližně 350 míst." říká ředitel Petr Štědroň, a dále dodává: „Velmi příjemně nás překvapily reakce kolumbijských diváků, které byly velmi bouřlivé a naše inscenace tak byla přijata s velkým úspěchem."

Zábradlí se tak zařadilo po bok latinskoamerických, ale i čínských, jihokorejských, australských, francouzských nebo německých souborů. „Z důvodu zjednodušení přepravy a úspory financí byla pro nás celá dekorace Europeany vyráběla přímo v Bogotě, v rozměrech odpovídajících tamnímu jevišti. S napětím jsme proto očekávali první návštěvu v divadle. I přes jazykovou bariéru ale nakonec vše šlo hladce," říká produkční Alexandra Poláková.

Uvedení na prestižním iberoamerickém festivalu nebyl jediný úspěch Europeany, vidět už ji mohli také diváci na festivalu BITEF v Bělehradě a Novém Sadu (Srbsko) a členy pražského souboru čeká též hostování v rámci festivalu Neue Stücke aus Europa v německém Wiesbadenu.

Také čeští diváci mohou tuto úspěšnou inscenaci zhlédnout. Samozřejmě přímo v Praze na jevišti Divadle Na zábradlí: buď 15. a 22. dubna nebo 31. května vždy od 19 hodin.