VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z nákladní lodě se brzy stane galerie. V létě zakotví v Praze

Praha - „Shodli jsme se, že minimální limity pro provozování galerie s klubem nám nabídne jen takový prostor, který může za lidmi sám cestovat. A pak už byl jen krůček k rozhodnutí pořídit funkční loď," vypráví fotograf Květoslav Vršovský, jak vznikl netradiční projekt Cargo Gallery.

26.3.2015
SDÍLEJ:

Niké je původní název nákladní lodi, která byla vyrobena už v 50. letech 20. století. Nyní nabídne kulturu.Foto: Cargo Gallery

Už od počátku roku 2011 plánoval Vršovský s kolegy fotografy Václavem Adamem a Milošem Burkhardtem vybudovat multifunkční kulturní centrum, kde kromě výtvarných výstav nalezne své místo i divadlo, kino a zázemí pro workshopy a přednášky.

Láska na první pohled

Ještě na podzim téhož roku společně koupili nákladní loď Niké. S délkou 68 metrů, šířkou 8,5 metru a výtlakem 750 tun ale rozhodně nešlo o malé plavidlo. „Byla to pro nás láska na první pohled," řekl nyní Vršovský.

Historie Niké sahá až do 50. let 20. století, kdy se v českých loděnicích začali takové lodě stavět. Nákupem ji navíc tři přátelé zachránili před sešrotováním, kam se chystala, protože její výtlak už neodpovídal současné rentabilitě. Možná největší radost pak udělali jejímu dřívějšímu kapitánovi Jaroslavu Soukupovi, který by ji měl pro potřeby nového kulturního počinu řídit i nadále.

Jenže náklady na její přestavbu byly obrovské, a to zejména s ohledem na specifičnost lodní problematiky a s ní spojených předpisů. Tým kolem Cargo Gallery tak musel intenzivně začít hledat cesty, jak záměr financovat.

Zpočátku přispělo několik subjektů, díky kterým bylo možné nejen pokračovat v přípravě přestavby lodi, ale hlavně ji udržovat funkční. Zásadní obrat ale nastal, když jeden z úředníků ministerstva pro místní rozvoj seznámil zástupce iniciativy s možností čerpat peníze z evropského programu Cíl 3, který podporuje přeshraniční spolupráci mezi Českou republikou a německým Saskem.

Evropské dotace i bez úplatků

Daný program konkrétně přispívá na Udržitelný územní rozvoj prostřednictvím realizace společných hospodářských, sociálních a kulturních aktivit mezi oběma sousedy a to Cargo Gallery zejména díky poslední podmínce splňovala, proto potřebné peníze nakonec získala.

„Bylo to úžasné zjištění, že evropské dotace jsou dostupné i pro lidi bez konexí a všeho balastu, který vyplývá z obecných klišé," podotýká s úsměvem Květoslav Vršovský.

Komplikovaná přestavba motorové nákladní lodi pak byla zahájena na konci července 2014 vytažením do dílenské haly. Ocelovou část provedla Česká loděnice v Děčíně, o ostatní velké celky, jako elektro, okna, odpadové hospodářství a montáže prvků se pak postarali další dodavatelé převážně z ústeckého regionu.

Rekonstrukce spolkne 30 milionů

Celou rekonstrukci dozoruje inspekční společností CS Lloyd, která provede počátkem dubna i plavební zkoušky. Právě tento týden by totiž měla být hotova drtivá většina prací. Celková rekonstrukce Niké je odhadována na téměř třicet miliónů korun.

Podle organizátorů Cargo Gallery k realizaci projektu přispěli nejen mnozí dobrovolníci, ale také představitelé měst v Ústeckém kraji i Německu, kde má loď se svým programem kotvit.

V plném proudu jsou nyní zejména přípravy kulturní stránky. Cargo Gallery hodlá od jara do podzimu nabídnout mezi Prahou a Drážďany množství koncertů, výstav, workshopů, přednášek, představení a dalších kulturních aktivit. Na palubě bude umístěno prostorné koncertní pódium, nebo kavárna s knihovnou a netradičními výstavními prostory.

Niké je původní název nákladní lodi, která byla vyrobena už v 50. letech 20. století. Nyní nabídne kulturu.

Už brzy čeká tým Cargo Gallery běžný provoz, 18. května totiž dojde k slavnostnímu zahájení provozu v Litoměřicích. Koncem měsíce se Niké zase přesune do německého Bad Schandau, kde program pokračuje ve spolupráci s drážďanským Kultur Aktiv.

Přibližně v polovině června plavidlo dorazí i do Prahy, kde by mohlo být jednou ze scén populárního hudebního festivalu United Islands. Kotvit bude na nábřeží Edvarda Beneše na Praze 7, což odsouhlasili radní městské části na svém jednání 10. března. Obyvatelům hlavního města organizátoři slibují bohatý program přes celé prázdniny, v září pak loď zamíří opět na sever.

Autor: Matěj Ludvík

26.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní lékař 16 000 Kč Zubní lékaři bez specializace. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: místo výkonu práce:, Na Plzeňce č.p. 1235/2, Smíchov, , Kontakt: Irina Sudneva, 608323432.. Pracoviště: Irina sudneva, Na Plzeňce, č.p. 1235, 150 00 Praha 5. Informace: Irina Sudneva, +420 608 323 432. Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní lékař 24 000 Kč Zubní lékaři bez specializace. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KONT.: emailem :polyanskasvitlana@gmail.com nebo osobně Po-Pá 8-17 hod.v sídle společnosti., Zájem v oboru, pracovitost, praxe v oboru min. 3roky.. Pracoviště: Chyvedent, s.r.o., Generála Janouška, č.p. 844, 198 00 Praha 98. Informace: Svitlana Polyanska, +420 607 027 946. Doprava a logistika - Řidič sk. C + profesní průkaz 30 000 Kč Hledáme řidiče s praxí do 7,5t. Možnost zaměstnat i pracovníky na IČO. Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní lékař 35 000 Kč Zubní lékaři bez specializace Zubní lékaři bez specializace. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Sluneční náměstí 2588/14, Praha 5, Stodůlky, Způsob prvního kontaktu: Telefonicky na číslo 775 290 001 (po-pá: 9:00 - 15:00), nebo e-mailem na adresu estetik-life.praha@seznam.cz, Kontaktní osoba: pan Dolzhynov Oleksiy, UPŘESŇUJÍCÍ INFORMACE:, Hledáme do našeho týmu šikovného zubního lékaře (-ku) na plný/částečný pracovní úvazek. Požadujeme pečlivost, spolehlivost, pracovitost a pozitivní přístup. Nabízíme moderní pracovní prostředí, které je kompletně vybavené, přátelský kolektiv, motivační platové ohodnocení. Nástup možný od 1.6.2018.. Pracoviště: Centrum estetik-life.cz, spol. s r.o. - sluneční nám., Sluneční náměstí, č.p. 2588, 158 00 Praha 58. Informace: Oleksiy Dozhykov, +420 775 290 001.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stržená trolej na Výtoni zkomplikovala tramvajovou dopravu v Praze.
AKTUALIZOVÁNO
6

Nákladní automobil strhl trolej na Výtoni. Tramvaje v Praze jezdily odklonem

Policie pátrá po třech zlodějkách z pražské restaurace.
6

Policie hledá zkušené „chmatačky“. V pražské restauraci vzaly hostovi peněženku

Nejdéle dojíždějí do práce Středočeši. Na cestě tráví i víc než dvě hodiny denně

/PROKLIKEJTE SI JEDNOTLIVÉ KRAJE/ Delší dobu tráví cestou do zaměstnání lidé z oborů, které nabízejí nadstandardní mzdy - třeba banky či právnické firmy.

Jak jsme žili v Československu. Tento týden na Chodově

Pražský deník připravuje unikátní cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden zveřejňujeme historické zajímavosti a archivní snímky z jednotlivých pražských čtvrtí z let 1918 až 1992. Podíváme se, jak se za Československa žilo lidem, nahlédneme do kronik a archivů, necháme si vyprávět od místních obyvatel. V dalším díle, který vyjde v pátek 16. listopadu, se podíváme do Hloubětína!

Silničáři v Praze jsou připraveni na zimu. Někde funguje protinámrazový systém

/FOTOGALERIE/ I když to při pohledu na teploměr nevypadá, ve čtvrtek 1. listopadu začala pro silničáře další zimní sezona. Podle zákona skončí na konci března příštího roku. Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) v tomto týdnu představila, jakými prostředky bude s případnými rozmary počasí bojovat.

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT