„V letošním ročníku nejsou v této kategorii dostatečně výrazné a výjimečné knihy, aby mohla komise s čistým svědomím udělit první tři místa," uvedli porotci. Mezi zmíněnými učebnicemi zvítězil titul Volba povolání bez předsudků, jíž vydalo nakladatelství Gender Studies a ilustroval a graficky ji upravil Jan Šiller.

Příručka pro základní školy podle komise rozvíjí kritické myšlení a učí děti reflexi genderových stereotypů, které mohou mít na kariérní volbu dětí zásadní vliv. Druhé a třetí místo porota neudělila.

Mezi odbornou literaturou zvítězila kniha, která byla loni součástí české expozice na Benátském bienále architektury. Jmenuje se 2×100 mil. m2 a mapuje vývoj architektury bydlení v Československu v posledních 100 letech pomocí rozhovorů s autory a staviteli zásadních obytných celků. Autorem je Martin Hejl, grafickou úpravu dělali Mikuláš Macháček a Linda Dostálková.

V kategorii literatury pro děti komise první místo udělila knize Michala Bystrova Nech ten mech, kterou ilustroval Petr Nikl a graficky upravila Zuzana Lednická. První místo v kategorii knihy o výtvarném umění dostala kurátorka Lenka Lindaurová za knihu nazvanou Mezera, v níž ještě jako ředitelka Společnosti Jindřicha Chalupeckého zmapovala 25 let jejího působení i výtvarné umění v Česku v téže době.

Odpověď na diskusi o konci knihy

Kniha vyšla v grafické úpravě Roberta Jansy, Petra Bosáka a Terezy Hejmové. Třetí místo dostala kniha člena Chalupeckého společnosti, historika umění Tomáše Pospiszyla Asociativní dějepis umění, kterou graficky upravilo studio Laboratoř.

V kategorii katalogy zvítězila publikace Kateřiny Šedé Everything is perfect, která doprovází její projekt vytvořený na pozvání loni pro město Los Altos v Silicon Valley. První místo mezi studentskými pracemi a Cenu Arna Sáňky dostal Martin Pulicar za autorskou knihu Hic sunt leones mapující těžko přístupná místa v Brně. Cenu pro tvůrce do 30 let dostali grafici Jan Brož a Michal Landa za knihu Druhá příroda autorů Pavla Sterce a Ondřeje Dadejíka.

Výstava Zpráva o knize není chronologií 50 let soutěže, ale osobitý pohled autorů ze studia Laboratoř na proměnlivost jednoho z nejstarších médií. Představuje knihy v pohybu – jak v prostoru expozice za pomoci speciálního dopravníku tvořícího srdce výstavy, tak díky přenosu nasnímaných dat do on-line prostředí. Autoři chtěli svým konceptem dát jednu z možných odpovědí na diskusi o konci knihy.