Výstava představuje průkopníka surrealistické fotografie Zykmunda
Praha - Snímky Václava Zykmunda (1914 až 1984), průkopníka české surrealistické fotografie, představuje výstava s názvem Alchymie akce. Od pátku do 3. října potrvá v Galerii Artinbox v Perlové ulici v Praze. Zykmundova experimentální fotografická tvorba byla v České republice podle pořadatelů samostatně představena jen jednou, v roce 1993 v Pražském domě fotografie. Po téměř čtvrt století je toto průkopnické fotografické dílo opět zpřístupněno českému publiku.
Václav Zykmund se během svého života nevěnoval pouze fotografii, ale byl to také filmový tvůrce, básník, spisovatel a překladatel, věnoval se především francouzským básníkům. Mnoho let pracoval také jako středoškolský a vysokoškolský pedagog. Byl zakladatelem edice Ra v Rakovníku (1937) a surrealistické Skupiny Ra v Brně (1947 a 1948).
Publikovat mohl pouze pod cizími jmény
Raná Zykmundova tvorba se utvářela pod vlivy Josefa Šímy, Pabla Picassa, Salvadora Dalího, Marka Chagalla a Maxe Ernsta. Ve fotomontážích a ilustracích ze 40. let 20. století předjímal happeningy 60. let. Byl podle dnešních teoretiků fotografie prvním, kdo fotografii použil k dokumentaci umění akce, jeho i další členy skupiny Ra označují za předchůdce akčního umění performance.
Během let 1952 až 1972 se plně věnoval pouze teorii umění a estetice. Po roce 1972 mu bylo z politických důvodů zakázáno učit a publikovat mohl pouze pod cizími jmény, proto se Václav Zykmund rozhodl opět se plně soustředit na vlastní výtvarnou, spisovatelskou a filmovou činnost.
Členem skupiny Ra byl i Kundera
Výstava představuje velmi raritní původní vydání publikace Výhružný kompas, ručně vyrobené knihy s 16 originálními fotografiemi doplněnými na stroji psanými texty Ludvíka Kundery, taktéž člena skupiny Ra.
Vystaveny jsou i některé práce Miloše Korečka a Josefa Istlera. Výhružný kompas dokumentuje akce odehrávající se jako skupinové rituály v bytových prostorech a samotnými členy skupiny označované jako řádění.
Výsledkem bylo asi 60 fotografií, v nichž Zykmund promítl svoji fascinaci z Dalího erotiky. Postupem času se počet zúčastněných rozrůstal v kolektivní hru bez předem připraveného scénáře či jakéhokoli postupu a návodu zcela náhodně se vyvíjející do roviny absurdity.
Čtěte také: KRÁTCE: Dny evropského dědictví otevřou pražské památky