Zrod muzikálu, který odráží filozofii a životní styl vyznavačů hippie kultury v 60. letech v USA, byl docela rychlý. Libreto a texty písní napsali herci James Rado a Gerome Ragni, kteří sami žili mezi „květinovými dětmi“ v East Village. Jde tedy o jejich generační zpověď, o manifest, protest proti falešným konvencím rodičů, bezohlednosti k přírodě, nedostatku tolerance ve společnosti a válce ve Vietnamu.

Hudbu svěřili o generaci staršímu skladateli Galtu MacDermotovi, který s nimi sice nesdílel život v komunitě okorálkovaných mladých lidí, ale výtečně vystihl jejich hudební jazyk. Společné dílo se tak stalo divokou oslavou lásky a svobody.

Protesty i nadšení

Jako první se muzikálu ujal producent Joseph Papp a pro jeho uvedení nabídl autorům svůj nový divadelní sál v Central Parku (na Off-Broadwayi). Skutečná divácká bomba ale vybuchla až přenesením Vlasů na Broadway, a to zásluhou producenta Michaela Butlera. Premiéra se uskutečnila 29. dubna 1968.

Na jedné straně ji provázely silné protesty publika pohoršeného nahotou herců na jevišti, syrovým rockem, peprným slovníkem, znesvěcováním amerických symbolů, explicitními sexuálními i drogovými scénami, na straně druhé nadšení z něčeho čerstvého a současného. Vlasy zkrátka musel vidět každý.

Během čtyř let nepřetržitého uvádění na Broadwayi zaznamenaly 1750 repríz, čímž se zařadily mezi nejhranější tituly všech dob. Podobnou senzaci vzbudilo i jejich uvedení v londýnském West Endu (27. září 1968) a muzikál se rozjel do světa.

Na svou filmovou podobu čekal deset let. Miloš Forman sice zhlédl už jeho broadwayskou verzi, ale trvalo tak dlouho, než autory díla přesvědčil nejen o sobě jako režisérovi v USA teprve krátce etablovanému, ale i o změnách v příběhu.

Aktuální poselství

Česká premiéra Vlasů se konala v Divadle Pyramida na pražském Výstavišti v prosinci 1996. Titul se tak v novém nastudování do Prahy vrací po více než dvaceti letech.

„Dnes už bychom nahotou na jevišti nešokovali, ale stále můžeme Vlasům zachovat jejich původní náboj a atraktivitu, když v nich budeme se stejnou otevřeností mluvit o dnešní mladé generaci. Scénář muzikálu nám to umožňuje, protože témata, o nichž se píše v libretu a zpívá v písních, jsou stále aktuální. Některá bohužel, jiná bohudík,“ říká producent a majitel Divadla Kalich Michal Kocourek.