Nadace Život umělce udělila Miškovi v roce 2005 Senior Prix. Za zásluhy v oblasti kultury získal od německého města Baden-Baden čestné uznání. Před rokem převzal od ministra Daniela Hermana ocenění ministerstva kultury, byl jmenován Rytířem české kultury.

Jeho vášeň pro divadlo byla obrovská 

Smuteční oznámení označuje tohoto divadelníka za renesanční osobnost patřící k českému i evropskému divadlu. „Jeho vášeň pro divadlo byla obrovská, i na scénách Městských divadel pražských vytvořil řadu legendárních inscenací," uvádí se v něm.

František Miška se narodil 27. srpna 1919. V 17 letech se stal členem Divadelního kolektivu mladých, avšak v roce 1941 byl odvezen spolu s dalšími muži do Terezína, aby připravili "město" pro internaci Židů. Tady pro něj divadlo získalo novou přitažlivost.

Odmítl nabídku z Národního divadla

Recitoval a hrál v divadelních představeních, vystupoval v Šenkově kabaretu. Po Osvětimi následovaly další koncentrační tábory, osvobození se dočkal v Buchenwaldu.

V roce 1945 odešel Miška do kladenského divadla, kde poznal svou budoucí ženu, herečku Ludmilu Píchovou. Na základě ztvárnění Malvolia ve Večeru tříkrálovém a Carnota ve Hře o lásce a smrti dostal nabídku z Národního divadla, avšak odmítl ji.

Úspěšně se uvedl v Plzni

Režisér František Čáp ho v roce 1947 obsadil do hlavní role ve filmu Muzikant, po kterém následovaly další snímky. Přesto se jeviště nevzdal. Byl v angažmá v Realistickém divadle, v Divadle Státního filmu a od roku 1951 v Městských divadlech pražských. Později začal také režírovat.

Úspěšně se uvedl v Plzni (1964) a pak v Městských divadlech pražských prokazoval svůj talent i profesionalitu. Výjimečnou inscenací se stala hra Čtrnáctý hrabě Gurney, která dosáhla 116 repríz a teprve zákaz ukončil její uvádění.

Na začátku 70. let se mu otevřela nová etapa

Dürrenmattova úprava Fausta byla událostí a soustředila v sobě Miškovy režijní schopnosti: pevný názor na text, přesnost v použití prostředků, lehký ironický nadhled a soustředěnou práci s herci.

Na začátku 70. let se Miškovi otevřela nová divadelní etapa. Po hostování v Düsseldorfu (Ženitba) následovaly scény ve Wuppertalu, Hamburku, Münsteru, Bonnu, ale i v Basileji a Paříži.

Byl uměleckým šéfem v příbramském divadle

Zahraničí hostování završil na 13 let jako umělecký šéf divadla v Baden-Badenu. Po návratu následovaly pohostinské režie v Městských divadlech pražských i jinde. V letech 2003 až 2006 byl uměleckým šéfem v příbramském divadle.

Čtěte také: V Paláci Akropolis v Praze začíná festival Cirkopolis