Jeho obrazy expozice představuje v dialogu se slavnými jmény světového umění jako Pablo Picasso či Frida Kahlo i významnými českými tvůrci. Výstava Celník Rousseau: Malířův ztracený ráj potrvá do 15. ledna.

Rousseau měl na české umění velký vliv 

„Je fascinující, že tato výstava byla v Benátkách a Paříži a my jsme třetí zastávkou tohoto proslulého malíře. Zajímavé je setkání významného umělce s dalšími umělci ze všech částí světa, které on fascinoval," řekla ve středu novinářům ředitelka Sbírky moderního a současného umění NG Milena Kalinovská.

„Z pařížské výstavy jsme přenesli podstatnou část děl, která jsem doplnila díly českých autorů. Rousseauův vliv byl v Čechách velmi silný, především ve 20. letech 20. století," řekla kurátorka výstavy Kristýna Brožová.

Připomněla, že o malířově životě kolovalo mnoho mýtů, které pokročilá bádání vyvrátila. „Jedním z nich byl ten, že byl úplný autodidakt, že neměl žádné školení. Není to úplně pravda, získal poučení od akademických malířů a ve chvíli, kdy odchází do důchodu z úřadu potravní daně, je profesionálním umělcem," uvedla.

Přezdívku mu dal autor Jarry 

Nebyl také celníkem, ale právě daňovým úředníkem, přezdívku mu dal Alfred Jarry a zůstala mu dodnes. Dlouhá léta po smrti kolovala legenda o Rousseauově vojenském tažení do Mexika. Vyprávění kamarádů, návštěvy botanické a zoologické zahrady či přírodovědného muzea přitom byly jedinými zdroji pro zobrazení exotických výjevů z džungle.

Expozice v NG představuje scény z pralesa (Zaklínačka hadů, Boj tygra s buvolem, Džungle s opicemi) vedle exotických motivů Maxe Ernsta, Toyen či Emila Filly. Rousseauovy krajiny s domky, továrními komíny, stromy, rybáři a chodci (Lávka v Passy, Chodci v parku, Alej v parku v Saint-Cloud) visí vedle krajin Paula Signaka, Georgese Seurata, Kamila Lhotáka a Jindřicha Štýrského.

Jeho dílo koupila vláda 

Jeho ženy doplňují zase portréty Fridy Kahlo nebo Picassa. Slavný autoportrét Já, portrét-krajina ze sbírek NG, který koupila v roce 1923 československá vláda za tehdejších 300 tisíc korun, na výstavě doplňují díla Jiřího Koláře a Giorgia de Chirica.

Celník hrál důležitou roli pro českou avantgardu. „V druhé polovině 20. století vznikla v duchu slavného autoportrétu představa stylizovaného, trochu podivínského umělce s baretem, který neumí příliš malovat. Rousseau se stal archetypem pro českou populární kulturu," uvedla Brožová. Na výstavu láká i figurína malíře stojící na balkoně, odkud v únoru 1948 mluvil Klement Gottwald. Základní vstupné je 240 korun.

Čtěte také: V Praze vystaví díla Rousseaua a jeho přátel i následovníků