Urbanův pražský román z dob, kterým vládla bestia triumphans

Praha - KNIŽNÍ RECENZE - „Bylo nás nemnoho, co viděli jinak a jiné věci…“

9.2.2009

LORD MORD. Spraví pocit marnosti zázračná „heroická“ pilulka doktora Hofmana, po níž se špína a zápach mění ve vůni? Lze si ho vybít soubojem? Foto: Argo

Osamělý muž je tenhle hrabě Arco, hrdina nového románu Miloše Urbana. Téměř bez přátel, společnost mu dělají povětšinou jen holky lehčích mravů.

Jsme v Praze sklonku 19. století, což se čtenáři snaží v prvním pohledu napovědět třeba už graficky působivá ořízka hřbetu knihy. Téměř ještě středověký šerosvit města je ovšem trpce zkoušen, ohryzáván, vybagrováván monstry doby, které se začíná říkat moderní. Srdce Prahy čeká asanace, za jejímž údajným dobrodiním, provázeným líbivými hesly o pokroku, hygieně, zdraví, elektřině či vodovodu, se skrývají zájmy velmi přízemní, velmi sobecké, z nichž ovšem plyne zisk.

Na prahu „nové“ doby, která má své pohotové věrozvěsty a prosazovatele v pražských radních, je aristokrat Arco stejnou zbytečností, stejným anachronismem, „mimo kategorie“, jako starobylé domy na Židovském městě. Snad proto se pustí do marného zápasu o záchranu alespoň zlomku mizejícího města.

Na pozadí téměř romantického Arkova příběhu Urban skvostně vykresluje barvitý mumraj města, které je a přece není reálné. Je to zaniklá Praha, kterou nám dnes zprostředkovávají už jen umělecké obrazy: černobílé fotografie Jindřicha Eckerta a Jana Kříženeckého, přízračné malby Jakuba Schikanedera, výtvarná mystika Hugo Steinera, ale také starosvětsky malebné obrázky Jana Minaříka a Vojtěcha Bartoňka…

K většině těchto inspirací se autor otevřeně přiznává v závěrečné poznámce Bez čeho by nebylo. Jinde k nim najdeme narážku v textu. Někde z nich čerpá jen atmosféru, jinde ho přímo inspirují k působivým literárním obrazům a scénám. Hlavní hnací silou autora je ovšem vnitřní vztek na „poměry“, které vládly před sto lety stejně jako dnes. „…nastává žranice, koryta se plní, podává se bramboračka, nikde žádná hranice, nikde žádná mez, narvěme se, dokud můžem, odstřihněme tradice a posledního kousne pes..“

Chandra a slabost, která se zmocňuje hraběte Arka nad stavem světa, je i chandrou současného autora. Bestie znovu triumfují. Klepy jsou horší než sériový vrah. A i ten (označovaný děsivě líbeznou zdrobnělinou Masíčko) je však možná jen plodem všeobjímajících intrik, úskoků, politikaření…

Co s tím? Spraví ten pocit marnosti zázračná „heroická“ pilulka doktora Hofmana, po níž se špína a zápach mění ve vůni? Lze si ho vybít soubojem? Mordem? Urban nachází úlevu v pletenci jednoduše i složitěji průhledných aktuálních narážek, průniků současnosti do příběhu z dávných dob, kdy Prahou, tou „provinciální zemljankou“, lomcovala parostrojní modernizace, národnostní šarvátky, pogromy i strach z přízraků. Varoval nás ovšem už na samém začátku svého příběhu: „Dokonce i historie je smyšlená.“

Lord Mord (vypravený nakladatelstvím Argo v malém příjemném formátu a v nápadité grafické i výtvarné úpravě Přemysla Růta – což jsou už téměř erbovní znamení Urbanových próz) patří ke knihám, které stojí za to číst. A přemýšlet nad nimi. I o tom, co stojí mezi řádky.

Miloš Urban: Lord Mord

Pražský román. Argo,

Praha 2008. 360 stran

IVAN MATĚJKA

9.2.2009 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Marketing, média a tisk - Marketing, média a tisk Marketingový manager 35 000 Kč

Specialisté v oblasti reklamy a marketingu, průzkumu trhu Specialisté v oblasti reklamy a marketingu, průzkumu trhu. Požadované vzdělání: bakalářské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 35000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce : Za Brumlovkou 1559/5, Praha 4 - Michle, Způsob prvního kontaktu : e-mailem - Vladislav.gogulinsky@sellbytel.cz, Kontaktní osoba : pan Vladislav Gogulinský , Upřesňující informace a požadavky : , Vysoce kvalifikovaná práce v oblasti prodeje a získávání kontaktů pro další potencionální prodej., Na tuto pozici hledáme specialisty se zkušeností v oblasti zákaznické podpory, pre-sales a after-sales, account managementu a zkušeností udržování pravidelného vztahu s byznys partnery , Požadované jazykové znalosti : arabština na úrovni rodilého mluvčího, angličtina C1, Zaměstnanecké výhody : stravenky, dovolená navíc. Pracoviště: Sellbytel group gmbh, organizační složka - 002, Za Brumlovkou, č.p. 1559, 140 00 Praha 4. Informace: Vladislav Gogulinský, +420 296 736 800.

Cestovní ruch a hotelnictví - Noční recepční v rodinném penzionu 20 000 Kč

Rodinný penzion na Praze 9 přijme nočního recepčního. Pracovní doba krátký - dlouhý týden. Nástupní plat 20.000 Kč čistého. Nebráníme se ani spolupráci s aktivním důchodcem. Jedná se o nenáročnou práci (nemáte na starosti žádný rezervační systém, ani emailovou komunikaci s klienty apod). Požadujeme dobrou znalost angličtiny, spolehlivost a zodpovědnost.

Obchod - Prodejce - golfový obchod 25 000 Kč

Prodejce sport Nabízíme pozici prodejce v golfové prodejně WebGolf.cz v Praze. Příjemné prostředí, česká rychle rostoucí firma, pracovní úvazek na HPP.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 100 Kč

Prodavači potravinářského zboží Prodavači Praha 9, víkendové směny / brigáda. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt pro uchazeče: emailem na roland.lisonek@gmail.com nebo telefonicky na tel.: 724 742 121, , Jedná se o občasnou výpomoc v krámku s potravinami, víkendové ranní směny 5:30 - 13:30, klidné prostředí, dobrá dopravní dostupnost., , Vhodné pro studenty, matky na MD nebo důchodce., , Požadujeme spolehlivost, potravinářský průkaz, výpis z rejstříku trestů, praxe z oboru výhodou., , Zam. výhody: garantované měsíční odměny až do výše 1000,- na základě dosáhnutých výsledků.. Pracoviště: Roland lisoněk - praha 9, hlaďova, Hlaďova, č.p. 661, 198 00 Praha 98. Informace: Roland Lisoněk, +420 724 742 121.

Prague food festival. Ilustrační foto.
12

Přijďte na chuť Vyšehradu. Začíná Prague Food Festival

Napadení novinářů v Top hotelu v Praze.

Potyčka v Zemanově štábu byla přestupkem, vyhodnotila policie

Debakl Komety, bitva u Veveří a mladí virtuosové z Trutnova: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 14. až 15. dubna 2018.

Veverčata, zajíčci i myšice. Záchrannou stanici čeká s příchodem jara plno práce

Pražané jsou nadšení. Přišlo jaro. Pro Záchrannou stanici hl. m. Prahy pro volně žijících živočichů to ale znamená pěkný „záhul“. S teplem začíná i sezóna mláďat. V tomto týdnu se v záchranné stanici zotavuje dokonce 53 mláďat nejrůznějších zvířat. Prozatímní domov tu tak mají veverčátka, malé hrdličky a přes 20 zajíčků.

Netradiční kavárna s únikovými hrami na Žižkově. Kvíz musíte řešit i na záchodě

Tramvajovým zácpám na Žižkově téměř odzvonilo. Doufejme. V dopravní špičce ale přesto MHD na pražském Žižkově občas stojí. Pokud popojíždíte krokem, v úseku mezi Olšanským náměstím a Lipanskou si na fasádě jednoho z domů můžete všimnout zvláštního nápisu. „Šifra proti zácpě… tramvajové,“ říká plakát. Vyvěsil ho sem student VŠE Jan Maryško, který ve stejném domě provozuje netradiční kavárnu. Dokonce první svého druhu. Podle něj jde o ideální místo na originální rande.

Filozofická fakulta UK nesouhlasí s kritikou studijních pobytů v EU

Filozofická fakulta Univerzity Karlovy se dnes ohradila vůči výrokům poslance Lubomíra Volného (SPD), který podle médií kritizoval studijní výjezdy mladých lidí do západní Evropy. Studenty vyjíždějící do ciziny s programem Erasmus na zasedání poslaneckého výboru pro evropské záležitosti označil za "kampusové povaleče". Podle vedení filozofické fakulty jeho výroky znevažují úsilí studentů i institucí, které organizují Erasmus na českých školách.