Scénář k Čertímu brku napsali Najbrtovi stálí spoluautoři, Robert Gei-sler a Tomáš Hodan. Mají na kontě i Kancelář Blaník, vlajkovou satirickou loď internetové televize stream.cz o lobbistovi, jenž chladnokrevně řídí nejen svou kancelář, ale i politickou scénu. Letos vstoupil jejich bezskrupulózní antihrdina s tváří Marka Daniela i na filmové plátno. Česká politika je pro tuto trojici setrvalým tématem, a tak není divu, že se prodrala i do pohádky. Trošku to ale vypadá, jako by autoři neuměli opustit myšlenku což podle Cimrmana postihuje až nejstarší generaci. A do té zatím Najbrtova satirická úderka nepatří.

Očistec pro duše

Zápletka je nápaditá a nabízí prostor k hravosti. Nad městečkem Pytlov a jeho občany bdí dobře skrytý pekelný úřad, jehož šéf Lucifer udílí příkazy podle čertího brka, zapisujícího nekompromisně občanské přestupky a zlovolné aktivity. Pro nehodné duše jak je zvykem vysílá ve speciální výzbroji své podřízené. Největšími hříšníky a adepty na zasloužený očistec se jeví vypečený zastupitel a místní šejdr, pak se ale vinou roztržitého čerta Bonifáce ztratí správné brko a peklo má problém.

Ne že by Čertí brko nebavilo. Autoři vybavili pohádku řadou dobrých a vtipných nápadů (přesuny à la Star trek, mapa pekelných úřadů, Krabička pekelné záchrany jako inovace kápézetky), postrachem čertů nejsou viry, nýbrž riziko, že chytí sympatie (k člověku). Což se také Bonifácovi stane tak jako před lety Luciferovi. Neplánovaná štafeta, jako v životě, již si ti dva předávají coby pomyslný otec se synem…

Love story funguje

Funguje i samotná milostná zápletka mezi Bonifácem a Markétkou z hostince (půvabný je jejich hudební duet), svérázné venkovské typy (Látalová v rozkošném podání Jany Plodkové, hajzlík s tváří Jana Budaře či neohrožený hostinský poslední role nedávno zesnulého Mariána Geišberga).

Ale hlavně baví peklo, ústřední rovina filmu, jejíž aktéři to umí šéfovi pěkně zavařit. Přepadovka zavřené hospody kořeněná písničkou i následný pivní dýchánek mají šťávu. Už s ohledem na to je třeba říct, že by pohádka obstála i bez košaté linky „politické“ (volby ve vsi a tanečky kolem radnice), kde autoři zbytečně tlačí na pilu. Že si lze hlasy koupit za buřty a pivo, je otřepané klišé, které v Čertově brku působí lacině.

Satira jde proti pohádce

Pohádka se i proto od jisté chvíle začne rozpadat a místy působí zmatečně, protože kousavá venkovská satira si zkrátka s honičkami a pohádkovým žánrem nerozumí.

Čertovským zázemím i kulisami (doly na Plzeňsku, kde se natáčelo, mimochodem působí skvěle) vybízel film od začátku ke srovnání s nestárnoucí Bočanovou pohádkou S čerty nejsou žerty. Spojuje ji s ní ale spíš jen jméno Ondřeje Vetchého, jenž tu hrál nezkušeného čerta Janka.

U Bočana byl vyrovnaný ansámbl v čele s Vladimírem Dlouhým, Vetchým a Karlem Heřmánkem. Najbrtův casting také není marný, nicméně zrazuje jej zmíněná stylizace. Prim tu hraje bezesporu Ondřej Vetchý coby Lucifer udávající peklu razantní i kouzelně ironický tón, přesvědčivý je i jeho chráněnec Jan Cina, Judit Bárdos tolik prostoru nedostala, i tak si ale scény kurážné Markétky užila. Čertí brko baví v jednotlivostech, žánrově tápe. Má-li cílit i na dětského diváka, dost mu to znesnadňuje. Protože pohádka si stejně jako krimi nebo love story žádá čistý žánr. Toho se tu ale člověk nedočká.

Hodnocení Deníku: 60 %