Kromě samotných představení je pro festival typický i bohatý doprovodný program, který byl v letošním roce připraven ve spolupráci s Národní galerií. V jeho prostorách ve Veletržním paláci sídlilo i festivalové Hnízdo, kde probíhali setkání, přednášky a diskuze, koncerty nebo výtvarné dílny nejen pro děti.

Zde odstartoval i hlavní program festivalu prvním představením na scéně Studia Hrdinů Mosterkabaretu Freda Brunolda Jožkalipnikjebožíčlověkaneumílhát #16, které je pravidelně uváděným divadelním cyklem nejen na této divadelní přehlídce.

Před oficiálním zahájením festivalu měli diváci možnost zhlédnout By The Wall, které prezentovalo Divadlo Continuo v NoD. Roxy. Představení evidentně připravované jako pouliční divadlo, protože v uzavřeném prostoru působilo trochu nuceně a bezdůvodně.

Spojení všech trendů

Trumpets in The Sky bylo dramaturgií velmi chytře zvoleno jako zahajovací představení. V Divadle Archa se představila česko-skandinávská trojice (Juli Apponen, Ann Sofie God a Nela H. Kornetová) v atmosféricky laděné inscenaci, která ukázkově spojila všechny trendy a tendence, které nové divadlo přináší.

Dvě ze tří představení v programovém speciálu nazvaném „Nová krev na scéně", uvedlo divadlo Alfred ve dvoře. Umění manipulace Heleny Šťávové (HAMU) ve spolupráci s hudebníkem Jakubem Ratajem mělo svou konkrétní hodnotu především v přímé spolupráci hudby a tance.

Umbilicus, autorské sólo Florenta Golfiera (JAMU) zaujalo naopak svou přirozeností a milou bezprostředností. Na pomezí nonverbálního divadla a klaunerie se odehrával zápas mladého muže s celým světem prostřednictvím interaktivity v komunikaci, nadsázce v inscenaci, originalitě ve využití těla, pravdivosti v projevu. Možná právě proto představení viditelně překonalo hranice školní práce a nechalo vyznít potenciál, který tento mladý performer v sobě nese.

Existence vlastního já

V podobném pozitivním výsledku se ve Studiu Alta prezentovala i třetí „nová krev". Autorské představení GoG Sáry Arnstein a Jiřího Šimka (DAMU) je volně inspirované knihou Giovanniho Papini a zpracovává originálním pojetím intenzitu existence vlastního já.

Celkově lze dramaturgii festivalu hodnotit velice kladně. Rozpětí inscenačních možností nového divadla představila v jeho maximálním možném rozsahu. Od představení ryze tanečních (Imago Lucie Kašiarové, Duets souboru ME-SA, Korekce VerteDance), přes představení pro děti (Vivi tady nebydlí, Karlík) až po téměř činohru jakou byla Říše zvířat uvedená ve Studiu Hrdinů v režii Kamily Polívkové nebo dystopický Mondšajn Jana Tošovského.

Soubory fyzického divadla, které se na festivalu představily jako Farma v jeskyni (Informátoři) a DOT 504 (Collective Loss of Memory) provokují svými náměty někdy až k hranicím únosnosti, ale zároveň nabízí vysokou kvalitu emocionálně silného divadla, které se nezapomíná.

Propojení textu s tancem se věnuje i 420People. Nataša Novotná a Václav Kuneš (choreografie) se v režii Jana Nebeského spojili s Davidem Prachařem a Lucií Trmíkovou a vytvořili surrealisticky působící obraz s názvem Peklo Dantovské variace.

Dokumentární divadlo

Mezi žánr nového divadla patří nyní již i divadlo dokumentární. Vadí-nevadí.cz uvedlo Divadlo Archa a tím zastoupilo nejnovější trendy divadelní produkce.

Nové divadlo pojímá mnoho alternativních přístupů k tvorbě, ale zároveň už nachází i soubory a díla, které se definují jeho názvem. Patří k nim Krepsko a jeho legendární Mad cup of Tea, které stále nachází své obdivovatele. Handa Gote a jeho pojetí Svěcení jara, Gundr z produkce autorského týmu Variot Ideal stále zvyšují limity tohoto žánru.

Jan Kalivoda a Vojta Švejda jdou téměř až do inscenačních extrémů, které je divák ochoten pojmout, stejně jako Petr Krusha, který se v režii Adama Halaše prezentoval v oneman show s názvem Němí. Toto jakési punkově laděné retro uzavřelo kruh přístupů i program festivalu, který dále tradičně pokračuje do regionů.

Malá inventura 201513. ročník festivalu nového divadla Malá inventura představil novinky v tomto žánru za uplynulý rok, a to jak z české, tak zahraniční produkce.

Pořadatelem je sdružení Nová síť. Festivalu se letos zúčastnilo více než 50 zahraničních i regionálních promotérů.

Hostiteli byli Studio Alta, Divadlo Archa, Ponec - divadlo pro tanec, MeetFactory, Motus - produkce divadla Alfred ve dvoře, Experimentální prostor NoD, Studio Hrdinů a Hnízdo ve Veletržním paláci.

Na pražskou přehlídku navazuje Malá inventura Jičín a Opava a Ozvěny festivalu v rámci regionů.

Zuzana Smugalová