Právě ony dvě v našem listu ještě prostor nedostaly. Jmenovitě se jedná o projekt režiséra Jana Prušinovského a scenáristy Petra Kolečka šestidílný komediální seriál Trpaslík, který na obrazovce odstartuje 2. ledna ve 21 hodin (ČT1), a taktéž šestidílný komediální skečový pořad Nádraží (od 4. ledna ve 22 hodin na ČT2).

Na první pohled mají společné to, že se v obou objeví Michal Suchánek. V Trpaslíkovi hraje „hlavu" obyčejné rodiny Staňkových z Nymburka. „Jarda Staněk by o sobě nejspíš řekl, že je přísný, ale spravedlivý. A že je rodinný typ. A není pravda, že není vnímavý. Koneckonců ho nejlépe charakterizuje jeho vlastní věta: Hochu, já jsem citlivej jako prase!," popisuje svou roli Suchánek, jehož seriáloví příbuzní, známí a sousedé nejsou, jak už to bývá, se svými životy docela spokojeni. Že by nakonec mohlo být i hůř, si nikdo z nich v rozhodující chvíli nemyslí.

Své o tom ví i Jardova manželka Katka, kterou hraje Marika Procházková. „Jako matka je Katka starostlivá, utahaná, přetažená a šokovaná, jako žena nespokojená, podrážděná, přehlížená a překvapená. V Nymburce jí chybí všechno, ale to by jí chybělo všude, pokud se nepřestane chovat a vypadat jako chlap," říká o své postavě Procházková.

HERECKÁ LEGENDA

Do rodiny patří i patnáctiletý Luděk, který chodí do kvarty místního gymnázia a chtěl by se stát hiphope-rem, ale zatím se cítí spíš nepochopen, dcera Janička by se zase navzdory všem ráda stala právničkou jako její strýc Vladimír, nejobávanější nymburský právník. Jeho krásná žena by něco moc ráda, ale vůbec neví, co by to mělo být. To děda Václav v podání Josefa Abrháma ví moc dobře nejradši má kaši. „Josef je stará škola a to já mám hrozně rád. Dlouho váhá, všechno řeší dopředu," říká k obsazení české herecké legendy Jan Prušinovský.

„Pár lidí mi říkalo, že to herec jeho kalibru nevezme, ale já to natruc zkusil. Dal jsem mu scénář a neřekl mu, jakou roli by měl hrát. Zavolal asi za týden a řekl, že by si zahrál toho dědečka," doplňuje režisér, jenž Trpaslíka označuje za dobrodružnou rodinnou komedii, která není pro celou rodinu, nebo za první rodinnou komedii s označením mládeži nepřístupné. „Chtěl jsem natočit něco, co by se mi líbilo, kdyby mi dneska bylo patnáct."

50 ROLÍ PRO PĚT HERCŮ

Ve druhé komediální novince Nádraží se Michal Suchánek ocitá po boku spoluhráčů, jakými jsou Ondřej Sokol, Richard Genzer, Igor Chmela a Martin Finger. Koexistují na nádraží a to zcela záměrně, protože se tam pohybuje nejvíce typů lidí. „Můžete tam potkat bezdomovce, ale i byz-nysmeny, kteří někam cestují. Také je tam spousta zástupců profesí, kteří na nádraží pracují," říká Ondřej Sokol, který je spolu s Martinem Fingerem také spoluautorem scénáře.

Všechny z oněch profesí od nádražáka/odboráře přes taxikáře, pracovníka bezpečnostní agentury, stevardku, průvodčí rychlíku, toaletářku, televizního reportéra, generálního manažera nádraží až po angolského drogového dealera, chronicky si stěžující manželský pár nebo například romského pracovníka na železnici, který se snaží za všech okolností vynutit si neschopenku od podnikového psychologa ztvární zmíněná „partička". Dohromady se všichni alternují v padesáti různých rolích, což už si samo o sobě zaslouží pozornost. Uznání patří samozřejmě i maskérům a kostymérům, kteří měli nelehkou práci.

Jaká role je nejmilejší třeba Richardu Genzerovi? „Toaletářka Hanka. Maskéři mi udělali obrovská prsa a tak jsem zjistil, jaké je to být ženou. Musím říct, že po deseti minutách mi všichni chlapi lezli na nervy. Jsou nesnesitelní, když máte prsa," říká Genzer. „Navíc, když jako ženská zmizíte na mužském záchodě, protože si prostě musíte ulevit, udiví vás vlastní ruka, kterou přece znáte, ale najednou na ní máte nalakované nehty…," líčí strasti z natáčení. „Kvůli maskám jsem se budil s polštářem nalepeným na obličeji," přidává se Sokol, který perlí například coby litevský taxikář Darius Zmrt operující na hlavním nádraží.

DOJDE NA DALŠÍ DÍLY?

Že jednotliví protagonisté ve svých úlohách splynuli s okolím, je nasnadě. „Když jsem točil celý den v uniformě nádražáka, nemohl jsem jít ani na oběd nebo na toalety, protože se mě pokaždé vyptávali zahraniční turisté na vhodné spoje do Ostravy nebo Karlových Varů," uvádí pro dokreslení situace Suchánek.

Každý díl seriálu, který nahlíží na typickou českou povahu bez jakýchkoli servítků, má podle producentky Kateřiny Ondřejkové své téma. „Klukům se podařilo vymyslet formát, který je akceptovatelný na spoustu dalších prostředí. Snad se nám podaří spolupráci zopakovat," uzavírá.