Dvacátý pátý ročník mezinárodního filmového festivalu měl v pražském finále noblesní tečku herečku Catherine Deneuve, jejíž účast završila francouzskou vlnu, na níž se letos přehlídka nesla. „Francouzský film stále pozorně sleduji,” řekla médiím herečka, již proslavily mimo jiné snímky Kráska dne a Siréna od Mississippi. „Filmaři to dnes mají díky novým technologiím snazší, než když jsem začínala, jen mám pocit, že vzniká příliš mnoho filmů. Natáčejí i ženy a některá jejich díla jsou opravdu dobrá. Já osobně bych si na režii netroufla.”

Pětinásobná babička, jež má syna Christiana s režisérem Rogerem Vadimem a dceru Chiaru s Marcellem Mastroiannim, převzala jako poslední host na festivalu čestného Kristiána za přínos světové kinematografii.

DÍTĚ V SOUKOLÍ HÁDEK

Hlavní soutěž Nová Evropa, kde o cenu pravidelně zápolí evropské debuty a druhé filmy mladých tvůrců, vyhrál snímek francouzského režiséra Xaviera Legranda Střídavá péče. Talentovaný filmař obsadil do filmu o dopadech rozvodu na děti herce ze svého krátkého filmu Just Before Losing Everything (2013), jenž mu vynesl oscarovou nominaci.

Soutěžní snímky hodnotila tradičně divácká porota, letos v čele s Martou Kubišovou. Vítězné sociální drama vyhrálo už dva Stříbrné lvy na MFF v Benátkách, za režii a nejlepší debut. V létě ho uvidíme i v našich kinech. Návštěvnická čísla nejsou ještě sečtena, nicméně podle ředitele Kamila Spáčila lze očekávat přibližně stejný zájem diváků jako loni (cca 62 tisíc).

Největší pozornosti se těšily mimo jiné filmy Dej mi své jméno a Neposlušnost ze sekce Queer Now, dále Song to Song, Večírek nebo Polanského novinka Podle skutečné události. „Mrzelo nás, že nebylo kam dát přídavné projekce, zájem byl opravdu velký,” říká programová šéfka Anna Kopecká. Hojně navštívené byly i Best of nebo Světla severu. „Překvapil nás zájem o sekci Industry, kam přišlo v průměru až 70 lidí,” kvituje Spáčil letošní novinku.

ČESKÁ ÚČAST

V rámci festivalu se představily i tři české snímky, Do větru, Archa světel a stínů a Neptun. Poslední z nich je inspirován reálnou kauzou z roku 1964, kdy StB zinscenovala objev tajných nacistických dokumentů na dně Černého jezera, aby mohla zdiskreditovat politiky Západního Německa.

„Zaujalo nás, jak je případ příznačný pro fungování StB a KGB, propagandy a dezinformace. Fascinovalo nás, jak jejich lež, ač obsahovala řadu chyb, svět spolkl a dlouho jí věřil,” vysvětlil autor scénáře Džian Baban. I filmový Neptun dokáže diváky znejistět, režisérka Adéla Babanová ale doufá, že pochopí, že příběh je tak absurdní, že se stát nemohl.

SPORTOVNÍ DUEL

Cenu Amnesty International získal film Vnitřní život režiséra Philippa Van Leeuwa poukazující na nesmyslnost válečného konfliktu skrze postavy obyčejných lidí. Pražskou část zakončil americko-britský Souboj pohlaví, jenž uvidíme zkraje dubna i v naší distribuci. Vznikl na motivy skutečného duelu v roce 1973, kdy se na kurtě utkala vítězka řady grandslamů Billie Jean King a pětapadesátiletý veterán Bobby Riggs. Zahráli si je Emma Stone a Steve Carell.

LEGENDY I DIVÁCI

„Filmové legendy Charles Aznavour a Catherine Deneuve se nádherně prolnuly s několika desítkami dalších tvůrců ze všech kontinentů. Jsem vděčný celému týmu, že dál s velkým nasazením rozvíjí to, co vzniklo z porevolučního nadšení a co jsem svou tvrdohlavostí léta z ničeho budoval,“ uzavírá prezident festivalu Fero Fenič.

Od 26. března se ozvěny Febiofestu konají v dalších 16 městech, přehlídka skončí 21. dubna v Olomouci.