Pouliční umělci ne a bývalé vedení Prahy v čele s primátorem Tomášem Hudečkem také zvažovalo, a dokonce už připravovalo úpravu původní vyhlášky.

„V současné době existují zhruba čtyři verze úprav, které vzešly z hodnocení fungování buskingu v uplynulém roce. Do úprav jsme zahrnuli i podněty samotných buskerů a městských částí, z nichž nejzávažnější připomínky vznesla Prahy 1.

Další městskou částí, která měla nejvíce problémů s buskery, byla Praha 5," vysvětluje současnou situaci tisková mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Petra Hrubá.

Místa, na která si lidé v uplynulých měsících nejčastěji stěžovali, byla Celetná ulice, Můstek, Staroměstské náměstí a Národní třída. Nyní pouliční umělci vyčkávají, jak se k vyhlášce postaví nové vedení pražského magistrátu a zda s nimi bude chtít vyjednávat o změnách. Nikdo však zatím nic neví.

„Nejhorší je Staroměstské náměstí"

Jiří Wehle je hráč na etnické a středověké nástroje. Je to jeden z nejstarších buskerů u nás a mezi pouličními umělci je velice uznávaný. „Po vydání vyhlášky vznikl v Praze naprostý chaos. Osobně považuji vyhlášku za špatnou. Chybí u nás zákony a každý si na ulici dělá, co chce. Nejhorší je situace na Staroměstském náměstí," komentuje rozhořčeně současnou situaci Jiří Wehle.

V koutě ale nesedí a chce buskingu v pražských ulicích co nejvíce pomoci. Po uskupení nového zastupitelstva na magistrátu se chystá radním představit svůj návrh, jak by měl busking v Praze správně vypadat.

„Sepsal jsem seznam věcí, který mám do detailu propracovaný a rád bych ho představil novým radním. Myslím si, že ne všichni pouliční umělci s ním budou souhlasit. Je dost striktní, ale buskinu v pražských ulicích by měl pomoci," popisuje umělec.

Musí se zavést nějaká omezení

Jiří Wehle by chtěl například zavést omezený hlukový limit a rozdělit ho na čtyři zóny. Dále zpoplatnit místo a čas hraní, rozšířit seznam míst k pouličnímu umění nebo nechat povinně všem pouličním umělcům podepsat kodex buskera a hlídat jeho dodržování.

Dalším krokem by podle něj mělo být vyčlenění pracovníka magistrátu, který by měl celou organizaci na starosti, a kterého by si alespoň částečně platili sami buskeři. To je jen hrstka připomínek a poznámek, které chce Jiří Wehle společně s dalšími umělci z uskupení buskerville předložit novým zastupitelům pražského magistrátu.

Nikdo zatím netuší, co se bude dít

Stejně se k situaci staví i mladý pouliční umělec Marek Jan. Ten nejčastěji hraje své vlastní písničky na kytaru ve Františkánské zahradě.

„Čekáme na to, co s vyhláškou udělá nově zvolené zastupitelstvo. Město si ji totiž časem upravilo více ke svému prospěchu. Zatím se připravujeme na potencionální diskuzi se zastupiteli a radními. Opravdu nevím, co máme od nového vedení magistrátu čekat. Neví to nikdo," popisuje pocity očekávání Marek Jan.

Trochu jiný pohled na věc má bývalý pouliční umělec Václav Koubek, který ještě před revolucí hrál i přes zákaz na Karlově mostě na akordeon. Po revoluci se přestěhoval do klubů a na ulici už nevystupuje. Buskerům však dodnes pomáhá s organizací různých akcí.

Není lehké určit, kdo je v právu

„Nyní stojím mezi dvěma stranami. Bydlím totiž rovnou na Můstku, kde mi přímo pod okny do půl desáté do večera hrají nějací umělci na popelnice a ještě u toho mají aparaturu. Mám malé dítě, které kvůli tomu nemůže spát. Proto si myslím, že by buskeři měli hrát pouze akusticky, ve chvíli kdy někdo použije zesilovače, tak už to pro mě není busker," říká Václav Koubek, který dnes stojí na pomyslné druhé straně. Vadí mu především zesílená hudba a hraní do pozdních večerních hodin.

Podle tiskové mluvčí pražského magistrátu Petry Hrubé se bude nové vedení města vyhláškou o pouličním umění nepochybně během příštího roku zabývat. Názor nového vedení však ještě není, podle jejích slov, možné předjímat.