„Naprosto ztracená věc! Alespoň pro severní Německo, Anglii a Ameriku…“ Tak hodnotil roku 1881 berlínský nakladatel Simrock Dvořákovu duchovní kantátu Stabat Mater. Následující měsíce ukázaly, jak osudově se mýlil. Anglické provedení o dva roky později sklidilo nevídaný ohlas a následující rok byl Dvořák pozván, aby řídil orchestr osobně.

„Byl jsem uvítán hromovým dlouhotrvajícím potleskem a dlouho trvalo, než opět trochu klidu nastalo. Byl jsem hluboce dojat tou ovací, takže jsem ani slova promluvit nemohl,“ vzpomínal později v dopise příteli Aloisi Göblovi.

Dnes patří oratorium k jeho nejslavnějším dílům a inspiruje i umělce v jiných oborech (vzpomeňme na strhující baletní choreografii Petra Zusky v Národním divadle). Právem stojí i u otevření festivalu, jenž vzdává skladateli každoročně hold a jehož 17. ročník ozdobí pozítří v Rudolfinu za doprovodu dvou orchestrů hvězdný kvartet sólistů: lotyšská sopranistka Kristine Opolais, Slovenka Jana Krucová, polský tenorista Piotr Beczala a německý basista René Pape. Potrvá do 23. září a jeho divácká kapacita je už ze 70 procent zaplněna.

Filip Barankiewicz, nový umělecký ředitel baletu Národního divadla
Klasika je náš základ i poklad, říká nový šéf Baletu Národního divadla

Novosvěstská trochu jinak

„Letošní ročník je spojen se smutnou událostí. Každoročně byl vzácným hostem skladatelův vnuk Antonín Dvořák, ten nás ale letos opustil,“ komentoval úmrtí skladatelova potomka, jenž fyziognomií nezapřel svého dědečka, umělecký ředitel festivalu Marek Vrabec. Festival tak bude pietou i pro něj. „Úvodní koncert uvidí diváci na ČT art a francouzském TV arte, přenášet jej budeme i na velkoplošnou obrazovku v dolní části Václavského náměstí,“ doplňuje ředitel.

Patrik Děrgel
Patrik Děrgel: Jsem šťastný i bez Facebooku

Ústřední linií jsou Dvořákovy kantáty a oratoria, v nichž uslyšíme další elitní sólisty a tělesa, například Izraelku Ailyn Pérez, Christianne Stotijn či Michaela Spyrese (Requiem), z českých umělců pak Adama Plachetku a Simonu Šaturovou v doprovodu Vídeňských symfoniků (Te Deum). Komorní řada nese rukopis hornisty a dirigenta Radka Baboráka, Dvořák Matiné nabídne neobvyklé podání Novosvětské, nyní v pojetí dirigenta Marka Štryncla a jeho orchestru dobových nástrojů Musica Florea. 

V sekci Světové orchestry se představí London Philharmonic Orchestra s charismatickým šéfem Vladimirem Jurowským, který na sebe upozornil mj. nahrávkou filmové hudby k trilogii Pán prstenů, rakouský orchestr Gustav Mahler Jugendorchester, Essenské filharmoniky přiveze jejich šéfdirigent Tomáš Netopil, který je letos dirigentskou tváří Dvořákovy Prahy (ujme se i závěrečného koncertu).

Snímek Červená režisérky Olgy Sommerové.
Má kondice je moje čisté svědomí, vypráví snímek Červená

Ležérní pátek

Recitál je letos věnován klavírnímu virtuózovi Ivanu Klánskému, který zahraje skladby svých nejoblíbenějších autorů, Chopina a Beethovena. „Dvořáka miluju! Ale řekli mi, že můžu hrát cokoli. A protože se mi v této napjaté době zdá vhodné jít ke kořenům evropské kultury, zvolil jsem tyto dva,“ vysvětlil volbu Klánský, jenž 18. září převezme tradiční Cenu Antonína Dvořáka a jenž trochu klame tělem – bije mu v něm totiž i srdce bývalého automobilového závodníka.

Debutový den představí nadějné mladé umělce. Jsou mezi nimi hráčka na lesní roh Kateřina Javůrková, houslistka Olga Šroubková, varhaník Pavel Svoboda a tenorista Petr Nekoranec. „Ať jsou hosté oblečeni jakkoli, pár minut slávy na této významné akci je pro nás čest,“ komentuje Nekoranec s úsměvem fakt, že tento den bývá kvůli mladým účinkujícím dnem „ležérním“, tedy s účastí v neformálním oděvu…

Rocker Ivan Král.
Ivan Král: Manipuluje s námi propaganda. Čtěte a tvořte si svůj vlastní svět