VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Podoby a příběhy – portréty renesanční šlechty

Díla portrétního umění období renesance patří mezi nejstarší a nejdéle uchovávané součásti mobiliárního vybavení hradů a zámků v Čechách a na Moravě. Tyto autentické doklady o podobách předků, členů panovnických dynastií i slavných osobností byly dědictvím po generace dekorujícím vybrané části sídel jednotlivých rodů. Ne všechny portrétní soubory či jednotliviny se dochovaly do dnešních dnů – mnohé padly za oběť válečným událostem, ohni, nucenému rozprodeji či cílené devastaci v průběhu 20. století. Přes tyto veškeré ztráty mohou nyní návštěvníci Šternberského paláce v Praze v tamní konírně obdivovat výběr renesančních artefaktů ze sbírek převážně památkových objektů ve státním i soukromém vlastnictví.

23.10.2017
SDÍLEJ:

Jakob Seisenegger - Portrét Anny z Rožmitálu (Státní zámek Telč)Foto: Archiv

Výstava s názvem Podoby a příběhy – portréty renesanční šlechty je pořádána jako vrchol sezóny věnované Národním památkovým ústavem renesanční šlechtě s přesahem do raně barokního období. Architektonicky je koncipována formou výstavních medailonů věnovaných jednotlivým šlechtickým rodům v daném období v zemích Koruny české buď žijícím anebo později přistěhovalým i s mobiliemi svých předků. První skupinu zastupují páni z Hradce, Rožmberkové, Smiřičtí ze Smiřic, Valdštejnové, Redernové, Šlikové, Lobkowiczové, Dietrichsteinové, Pernštejnové, Žerotínové, Prakšičtí ze Zástřizl a Berkové z Dubé. Rody přistěhovavší se po Bílé hoře reprezentují Collaltové a Hohenembsové. Vizuální forma výstavní expozice je vynikající. Exponáty jsou prezentovány moderní instalační formou, přehledně se správně dávkovaným množstvím světla a vzhledem k relativně nevelké výstavní ploše i prostoru. Výstavní medailony jsou doplněny tably s množstvím informací. Poněkud slabší stránkou instalace výstavy je množství technických chyb v textech, resp. odpadlých jednotlivých písmen.  

Na výstavu bylo zapůjčeno jen několik portrétů 

Obsah výstavy nelze hodnotit jednoznačně. Vzhledem k omezenému výstavnímu prostoru muselo být zřejmě přistoupeno ke kompromisům. Lze se pozastavit nad absencí některých rodů, např. Kolowratů – v jejich vlastnictví se na zámku v Rychnově nad Kněžnou nalézá soubor cenných renesančních portrétů. Také u dalších chybějících „renesančních“ šlechtických rodů, jimiž jsou Šternberkové, Kinští z Vchynic a Tetova a přesto, že v předbělohorské době nebyla panství Valtice a Lednice územní součástí zemí Koruny české, lze tvrdit, že i Liechtensteinové byli s teritoriem českých zemí hlouběji spjati než Collaltové či Hohenembsové.   

Většině šlechtických rodů je věnován zhruba stejný prostor – tím je nejvíce zkreslen kulturní odkaz Lobkowiczů. V jejich majetku se nachází nejvýznamnější a nejpočetnější sbírka renesančních portrétů v České republice. Z celkových cca 40 portrétů bylo na výstavu zapůjčeno pouze několik. Koncepčně byly vybrány tak, aby akcentovaly příbuzenské svazky mezi Lobkowiczi, Rožmberky a Pernštejny, ale až na jednu výjimku se nejedná o nejznámější a nejvýznamnější díla.

Kolekce přemístěna do Čech 

Jako informativně objevné lze označit výstavní medailony věnované Prakšickým ze Zástřizl, v předbělohorské době mecenášům významného teologa Theodora Bezy a Hohenembsům, kteří byli vlastníky jedné z nejvýznamnějších portrétních galerií v německy mluvících zemích. Kolekce byla jimi přemístěna do Čech a posléze v letech po druhé světové válce rozptýlena do instalací několika památkových objektů.

Po roce 1989 byla opětovně scelena a v současnosti se kompletně nalézá v městském muzeu a galerii v Poličce. V závěrečné části výstavy je možné spatřit několik obrazů z tohoto souboru, včetně děl významného portrétisty Anthonyho Bayse. Tematicky samostatný soubor představuje vystavená sbírka portrétních miniatur a portrétů malých formátů, z nichž obzvlášť významný je Bronzinův portrét velkovévody Francesca de´Medici (státní zámek Červená Lhota).

Vizuálně nádnerná podívaná 

Epilog výstavy vyplňuje obraz znázorňující staroměstskou exekuci, akt politického přelomu mezi obdobími renesance a baroka. Takto pojatý konec výstavy poněkud popírá včlenění rodů Collaltů a Hohenembsů do příběhu portrétů renesanční šlechty, pokud jej vnímáme v rovině dobového mikrosvěta českých zemí. Tento záměr lze pochopit jako šanci k prezentaci významného díla, která se naskytla autorům výstavy - portrét Collatina Collalta, jenž byl nedávno atribuován jako práce Paola Veronese (státní zámek Jaroměřice nad Rokytnou), je bezpochyby klenotem mezi vystavenými exponáty. Obrazů od tohoto významného malíře v dějinách umění se totiž na našem území nalézá relativně málo.

Výstava Podoby a příběhy – portréty renesanční šlechty je vizuálně nádhernou podívanou a důstojným vyvrcholením projektu věnovaného příslušníkům nejvyšší společenské vrstvy novověku. Přesto se nelze ubránit dojmu, že z matérie jimi zanechaného kulturního dědictví bylo možné vytěžit více. Pak by však výstava musela být pravděpodobně pořádána ve větších prostorách a otázkou zůstává v jaké podobě.   

/ Stanislav Vaněk/ 

Autor: Redakce

23.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Herec a bývalý politik Milan Kňažko.
4

Politikou se dnes bavím, když už si ten cirkus platíme, říká herec Kňažko

Ilustrační foto.

Ceny Paměti národa dostali političtí vězni a perzekvovaný Šimko

Byt jako investice? Splátky vás vyjdou dráž

Sníte o vlastní nemovitosti, která bude vydělávat za vás? Fajnová myšlenka, ale neoplýváte-li tučným kontem, vše si pořádně spočítejte. Cesta k úvěru bude totiž náročnější. Tedy pokud přiznáte váš skutečný záměr. Zda se takový úvěr vyplatí, přibližuje Lucie Drásalová, hypoteční analytička Partners.

AKTUALIZOVÁNO

Po Praze 5 pobíhal splašený muflon. Způsobil nehodu a strážníkům unikal

Na Strakonické ulici v Praze 5 způsobil ve čtvrtek dopravní nehodu a dál mířil na Smíchov. Řeč tentokrát není o člověku, ale o muflonovi. Jeho odchycení chvílemi připomínlo název filmu „Chyť mě, když to dokážeš". Zvíře totiž unikalo jak strážníkům pražské městské policie, tak pracovníkům záchranné stanice. Nakonec se jim ho podařilo uspat střelou z narkotizační pušky v areálu autoservisu v Nádražní ulici. 

Dbalý neuspěl se stížností proti ústavnímu vyšetření své psychiky

Bývalý ředitel Nemocnice Na Homolce Vladimír Dbalý neuspěl se svou stížností proti rozhodnutí soudu, které ho posílá do zdravotnického ústavu na vyšetření duševního stavu. Z databáze Infosoud vyplývá, že pražský vrchní soud stížnost v úterý zamítl. Dbalý si v minulosti sám stěžoval na psychické problémy, kvůli nimž nemohlo pokračovat hlavní líčení v kauze údajné korupce při nákupu gama nože a při digitalizaci chorobopisů.

Pražané se mohou nechat zdarma otestovat na HIV a žloutenku

Pražští hygienici se zapojí do osvětové kampaně Evropský týden testování HIV a žloutenky. Akce proběhne v mnoha státech Evropy včetně České republiky. Zájemci se budou moci nechat příští týden zdarma otestovat na HIV infekci a žloutenku typu B, C. Ve čtvrtek o tom na svých stránkách informovali hygienci. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT