„Nohavica byl volba číslo jedna, myslím, že po Krylovi nikdo takový nebyl. Jeho písně jsem hrál na kytaru jako gymnazista, znám je 30 let," řekl Zuska před dnešní premiérou. Do naplnění obsahu názvu se hledal ještě další interpret a po mnoha nápadech Zuska s Nohavicou přišli na slezskou písničkářku Beatu Bocekovou. Doplňuje Nohavicu jako ženský element a reprezentuje mladší generaci. Zuska připomněl, že je rodák z Frýdku- Místku. "Bude to takový šlonzácký představení," žertoval.

Generální zkouška baletu Chvění.
Národní divadlo uvede autorskou inscenaci končícího šéfa baletu Petra Zusky

Název Sólo pro nás dva obsahuje více rovin

Na scéně je v něm 16 členů souboru, osm mužů a osm žen, v dnešním obsazení včetně prvních sólistek Zuzany Šimákové, Aliny Nanu a Andrey Kramešové a prvních sólistů Ondřeje Vinkláta a Giovanniho Rotola. Kromě samotných interakcí tanečníků se pracuje s mnoha rekvizitami - Zuskovými oblíbenými stoly, židlemi i pohovkami, protagonisté inscenace procházejí a tančí skrze množství dveří a pomáhají jim i četná zrcadla.

Název Sólo pro nás dva podle autora obsahuje více rovin. Může být sólem pro vztah mezi mužem a ženou, pro člověka a jeho démona skrytého uvnitř, dospělého a malé dítě, kterým kdysi byl a které ztratil. Může být i duetem srdce a rozumu, duše a těla, života a smrti. Jde však rovněž i o dialog jedince s věcmi okolo něj, říká choreograf. Pro soubor a Zuskovo publikum může být i sólem pro odcházejícího šéfa a jeho nástupce, tanečníka a baletního mistra Filipa Barankiewicze.

Pražský komorní balet.
Pražský komorní balet znovu zatančí v Jižní Koreji

Jde o prolínání klasického baletu s moderními výrazovými prostředky

Ten na rozdíl od Zusky má vzdělání i v klasickém baletu. Zuska, ač mnohými odborníky považovaný od mládí za excelentního tanečníka, začal s tímto náročným uměním relativně pozdě. „Někdy v 16, 17 letech a s klasickým baletem až ve 20," řekl na setkání před premiérou. „Neprošel jsem tím 'kafemlejnkem', který čeká děti, jež se pro klasický tanec rozhodnou. Ale spousta těch, co ano, pak tanec nedělá," uvedl. "Asi jsem k tomu měl dispozice, ale dřel jsem jako mezek," dodal.

Jeho choreografie jsou typické prolínáním klasického baletu s "totálně moderními výrazovými prostředky, to mě hrozně baví". Bariéry mezi oběma styly se podle něj prolamují už desítky let, klasický balet je ale i díky hudbě, na níž byl komponován, nesmrtelný, míní Zuska.