Kdy jste poprvé navštívil Českou taneční platformu?

Asi bych to neměl přiznávat, ale… kdy že se konal první ročník Platformy? Před jedenadvaceti lety? V tom případě tehdy to bylo poprvé. Od té doby jezdím poměrně pravidelně. Nebyl jsem samozřejmě na všech ročnících, především v posledních pěti letech jsem se nemohl zúčastnit kvůli přípravě našeho festivalu Aerowaves Spring Forward, který se koná krátce po ČTP. Příští rok se tento festival uskuteční v Plzni a v podstatě na Českou taneční platformu těsně naváže.

John Ashford z Velké Británie, ředitel mezinárodní sítě Aerowaves a člen festivalové poroty České taneční platformy.Jak byste popsal současnou českou taneční scénu v porovnání se světem?

Ačkoli mne velmi těší stále větší vliv mobility na evropské umělce a myslím, že je skvělé, že dnes může tanec tak snadno překračovat hranice a oslovovat publikum prakticky kdekoli po světě, osobně se velmi zajímám o prostředí, ve kterých je možné v tvorbě vysledovat silný lokální akcent a spojitost s místní kulturou, která je sebejistá a zároveň odlišná od zbytku Evropy. Myslím, že to je rovněž případ české taneční scény jistá konzistentnost, rozpoznatelný choreografický „rukopis" tvůrců, kteří sdílejí společnou kulturu a tradici. Většina tanečníků, kteří působí na pražské scéně, jsou českého či slovenského původu. Špičkoví čeští tanečníci mají na rozdíl od tvůrců v jiných zemích často tendenci zůstávat v Čechách.

Na Českou taneční platformu jste přijel jako host, nakonec zasednete v porotě. Co máte radši? Co je pro vás příjemnější?

Vlastně jsem kývl na pozvání do festivalové poroty teprve předevčírem, jelikož jedna členka onemocněla a nemohla přijet. V předchozích letech jsem už porotcem byl, znám ostatní členy poroty a celý hlasovací proces mne tím pádem už asi nemůže zaskočit. Myslím, že si více užívám roli porotce, jelikož budu muset na konci pronést nějaké jasné rozhodnutí, nejen nezávazně díla posuzovat z pohledu diváka. Budu klást otázky, budu přemýšlet, či taneční výkon na mne zapůsobil nejsilněji, ačkoli bych normálně posuzoval pouze choreografii díla. Právě toto hodnocení jednotlivých tanečních výkonů, přemýšlení o enormním úsilí, každodenní dřině a oddanosti věci, díky kterým mohla takto komplexní díla vzniknout, je to, co mě na členství v porotě velmi baví a zajímá.

Čtěte také: Největší delegace přijede na festival Česká taneční platforma z Číny