Choreografie Jaroslava Slavického, Kateřiny Slavické a Hany Vláčilové vychází z klasické verze Maria Petipy a Alexandra Gorského.

"Modernost inscenace je v tom, že ji dělají mladí lidé. Oni nebudou nikdy tančit staře. Svůj vliv na jeviště vždycky přenesou," řekla po generální zkoušce Vláčilová.

Populární baletní titul na motivy jednoho z nejslavnějších španělských románů Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha, s hudbou vídeňského skladatele, dirigenta a houslisty Ludwiga Minkuse, byl poprvé uveden v moskevském Velkém divadle v roce 1869.

"Tehdy neexistovaly žádné záznamy, balety se předávaly z jedné generace tanečníků na druhou. Všichni se k nim vždycky vraceli, protože měly velký úspěch," uvedl Slavický. Podle něj mají tituly, které patří do "zlatého fondu" klasických baletů 19. století, úžasnou schopnost stmelovat soubory.

"Dokážou zvýšit úroveň souboru. Ukazuje se to i tentokrát," uvedl choreograf, který v současnosti také šéfuje pražské Taneční konzervatoři.

Náročná inscenace

Podle trojice choreografů je inscenace technicky, výrazově i herecky velmi náročná. "Je tam mnoho postaviček, které je potřeba propracovat. Nesmírně náročné jsou sólové role, vyžadují brilantní techniku. Navíc se tanečníci musí vyrovnat se španělským charakterem, temperamentem, musí tam být španělské jiskření, ohnivost, radost z pohybu," uvedl Slavický.

Tuzemskou premiéru měl balet v Praze v roce 1986 v tehdejším Smetanově divadle. V inscenaci, která se udržela na repertoáru až do roku 1997, tančili pár Kitri a Basila Miroslava Pešíková a Vlastimil Harapes, druhou premiéru Hana Vláčilová s Janem Kadlecem. Právě Vláčilová se podílela i na současné choreografii.

"Role Kitri je stejná, taneční kroky jsou stejné, ale vypadá to dnes jinak. Záleží na temperamentu každé baleríny. A to je úžasné na klasice," uvedla tanečnice. Jiná je podle ní i vizuální stránka baletu, před dvěma desetiletími měly například sólistky růžové kostýmy, dnes tančí v rudých.

Příběh stárnoucího rytíře Dona Quijota, který sní nad četbou starých románů o hrdinských skutcích, a především o lásce ke krásné Dulcinee, se těší divácké oblibě po celém světě. Hlavní dějová linie milostného příběhu o zakázané lásce Kitri a Basila je prolínána se snovým a fantaskním světem Dona Quijota, který se vydal hledat, společně se svým věrným Sanchem Panzou, dámu svého srdce. Hlavní role Kitri a Basila se zhostili moldavská tanečnice Alina Nanuová v alternaci s Miho Ogimotovou a sólisté SOP Ondřej Vinklát, kterého alternuje Ulvi Azizov.