Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Neznámá díla malíře Košvance se představí na třech místech v Praze

Praha /FOTOGALERIE, ROZHOVOR/ - Na třech místech v Praze jsou v květnu k vidění díla českého umělce Vlastimila Košvance, jehož životní dráhu určila zejména druhá světová válka a poválečný vývoj v Československu. Koncept ojedinělé výstavy vytvořil italský kurátor Giuseppe Franzoni z italského Musea Martinengo, které vlastní největší zahraniční kolekci Košvancových děl. Expozici doplňuje patnáct obrazů ze sbírek Národního muzea.

14.5.2015
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Dílo malíře Vlastimila Košvance - Sklizeň chmelu.Foto: ww.czechcentres.cz

Část vystavovaných děl umělce, který se narodil v roce 1887, prezentuje galerie Českého centra Praha v Rytířské ulici, Italský kulturní institut a v Národní muzeum - Muzeum Bedřicha Smetany. Všechny tři výstavy jsou členěny do tří oddílů. Obrazy z italské kolekce představují autorovu mladší tvůrčí etapu, ze Sbírky tělesné výchovy a sportu a Sbírky Muzea dělnického hnutí Národního muzea pak pocházejí pozdější díla.

V Praze poprvé od roku 1961

Vlastimil Košvanec je teoretiky umění ceněn především za svoji osobitou malířskou techniku a nezaměnitelný výtvarný styl. I přesto byla jeho tvorba téměř půl století zapomenuta, Košvancova první a na dlouhá léta poslední poválečná pražská výstava se uskutečnila v roce 1961.

„Koloristicky exponované olejomalby Vlastimila Košvance se staly předmětem zvýšeného sběratelského zájmu na sklonku 90. let 20. století, zhruba čtvrtstoletí po umělcově skonu. Jakožto přímý žák Vojtěcha Hynaise na pražské Akademii dostal Košvanec ty nejlepší základy včetně podprahového sdělení o svobodě umělecké tvorby," říká teoretik umění Michael Zachař.

Mezi Košvancova nejznámější díla patří podle jeho slov krajiny, portréty, karikatury a ilustrace. „Fundamentem jeho odkazu je alegorie sepětí člověka s přírodou, obraz ženy v bukolické přírodní scenérii," říká Zachař. Košvancovy obrazy se řadí k tvorbě postimpresionismu francouzského typu v kontextu střední Evropy. Patří také k vyhledávaným položkám aukčního trhu s uměleckými předměty.

Návštěvníci se na expozicích v Praze seznámí s prakticky neznámými malbami a kresbami z období od 50. let 20. století. Soubor Košvancových prací ze sbírky Národního muzea je tematicky zaměřený na spartakiádní výjevy svázané s daným historickým obdobím a dobově nepřehlédnutelnou sportovní událostí. Výběr vystavených děl přispěje k objasnění některých kontroverzních etap autorova života.

Život Vlastimila Košvance

Nejúspěšnějším obdobím malíře, jenž se stal součástí pražské kulturní elity, byla léta mezi dvěma světovými válkami, zejména od roku 1929, kdy vstoupil do spolku Umělecká beseda. Živil se jako ilustrátor knih a portrétista, byl také autorem satirických kreseb ve známých pražských časopisech.

Meziválečné tvůrčí období umělcova života narušila zprvu německá okupace českých zemí, posléze byl nucen vyrovnat se s obviněním z kolaborace s protektorátním režimem, za které byl v roce 1947 na osm měsíců uvězněn. V roce 1949, kdy mu zemřeli žena, sestra a dva bratři, vyústily jeho životní problémy v hospitalizaci na psychiatrické léčebně. Později se ujal své švagrové a neteře a snažil se všechny uživit z penze a umělecké činnosti.

Teoretik umění Michael Zachař: Prvky Košvancova díla mě zprvu iritovaly

Teoretik umění Michael Zachař.Michael Zachař patří mezi znalce díla českého umělce Vlastimila Košvance, které v květnu prezentují tři pražské galerie. V metropoli jsou k vidění poprvé od roku 1961.

Kdy jste se poprvé setkal s dílem Vlastimila Košvance? Čím je podle vás jedinečné?

S dílem akademického malíře Vlastimila Košvance jsem se prvně potkal již kolem roku 1984, kdy jsem začal soustavně obcházet pražské starožitnosti. Čas od času se v nich objevovala jeho zářivá plátna s ženami trochu připomínajícími hrdinky filmů pro pamětníky. Efektní pózy, nasvícená aranžmá a sytost výrazu nešlo přehlédnout. Zprvu mě iritovaly a teprve snad po dvaceti letech začínám doceňovat čistě malířské kvality takového výkonu.

Jeho poslední výstava v Praze se konala v roce 1961, proč se nyní otevírá hned na třech místech v Praze?

Výstavu pořádá Italský kulturní institut je uspořádaná z více zdrojů. Zcela specifické jsou práce tělovýchovných námětů, obrazy ze sletů a spartakiád. Ty jsou zapůjčené z Národního muzea a vystavuje je především Muzeum Bedřicha Smetany, které pod Národní muzeum spadá. Prezentace v Rytířské ulici v sídle Českých center je jaksi ochutnávková s několika výraznými obrazy, jež mají upoutat pozornost a navést pak k hlavní expozici, která se nachází v sídle kulturního institutu ve Vlašské ulici. Výstavy spojuje jméno hlavního aktéra, jednoho z nejvýznamnějších žáků profesora Hynaise na pražské Akademii, Vlastimila Košvance, a jsou určeny široké kulturní veřejnosti napříč generacemi.

U nás nejde o příliš známého autora, proč zůstal Vlastimil Košvanec takříkajíc „v zapomnění"? A nakolik známá jsou jeho díla v zahraničí?

Košvanec patřil ke generaci, která prožila snad nejvíce společenských a civilizačních změn. Která zažila změny režimů, nejednou s fatálními důsledky. Vývoj Československa po roce 1948 nepřál individualitám jeho typu, a tak postupně všechny takové osobnosti mizely v propadlišti dějin. Teprve postupné návraty k secesi, symbolismu a art decu vzkřísily desítky osobností, mezi něž dnes řadíme i Košvance. Jeho dílo je rozsáhlé i rozmanité a dokládá především solidní všeobecnou vzdělanost svého tvůrce. Vedle všeobecné obeznámenosti se jmény Mucha či Kupka je třeba připomenout, že snad nikdo z dávno zemřelých českých výtvarníků nemá stálou expozici svých děl v zahraničí, a to dokonce v jednom z nejvzácnějších florentských paláců. Zvláště v posledních letech udělalo několik italských nadšenců mnoho pro Košvancovu slávu po světě.

Zmínil byste z výstav nějaké dílo, které považujete za stěžejní?

Osobně pokládám za unikátní příklad umělecké výpovědi malířův autoportrét coby stárnoucího muže v interiéru. Prostředkem malířova sdělení jsou barvy a štětce, práce s materií, synergie ruky, oka a duše. Ve smyslu Rembrandtova sugestivního pojetí nazírání vlastního já vstoupil Košvanec tímto obrazem do pomyslné dvorany slávy.

Čtěte také: Tvůrčí záběr i smutný úděl znovunalezeného Vlastimila Košvance

Autor: Michaela Rozšafná

14.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ondřej Kolář.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

Petr Pravda

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení