Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Národní technické muzeum vystavuje velorexy

Praha /FOTOGALERIE/ - To je hadrák, pane. Ten neublíží, ten leští, reagoval v legendárním filmu Vrchní, prchni chudý knihkupec Vrána na výtku majitele honosného vozu, že se mu svým lidovým vozítkem značky Velorex otřel o jeho chloubu. To se psal začátek 80. let a těchto motorových tříkolek se po českých silnicích pohybovala spousta.

12.4.2016
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Národní technické muzeum představuje v dopravní hale od 13. dubna do 25. září 2016 legendární motorovou tříkolku naší minulosti – vozítka značky VelorexFoto: Deník/Dimír Šťastný

Nyní jsou středem zájmu sběratelů, kteří je od úterý do neděle 25. září vystavují prostřednictvím svého klubu veteránů v Národním technickém muzeu (NTM) v Praze. V dopravní hale se jich setkala desítka, mezi nimi i ojedinělé prototypy včetně velorexu nákladního či přestavby s karoserií z laminátu.

Podle ředitele Muzea dopravy NTM Arnošta Nezmeškala díky péči majitelů stále šíří po českých i zahraničních silnicích pozitivní atmosféru. I když první prototyp, jehož autorem byl František Stránský, by dnes málokdo poznal.

Lidové vozítko velorex patří mezi legendy československých silnic z let socialismu. Jeho čtyřkolová varianta si po patřičných úpravách zahrála v dětském filmu Ať žijí duchové.

Hadraplán oblečený do módní džínoviny

Toto lichostopé vozítko se dostalo i do písničky Ivana Mládka, tentokrát v džínové podobě. I když autor tehdy ještě nemohl tušit, že se „hadraplán" oblečený do módní džínoviny jednou stane skutečností, jak dosvědčuje kreativita sběratelů. Velorex se objevil i v jednom z dílů britské série Top Gear.

Český velorex je stále jediným homologovaným vozidlem s plátěnou karoserií na světě. A nevadí, že se mu v době rozkvětu posměšně říkalo hadrák, hadrolet, husí stehno, montgomerák, netopýr, splašené trubky či prchající stan.

Až do konce druhého tisíciletí k jeho řízení stačilo mít řidičský průkaz skupiny A (motocykl). Nyní je nutné mít průkaz skupiny B1 (auto od 17 let). Velorexy dnes díky sběratelům jezdí po celé Evropě, několik jich je v Asii, Americe a jeden dokonce v Austrálii.

Tělesně vadní do šťastné budoucnosti!

Historie velorexů však nebyla jednoduchá. Ve složitém období počátku 50. let minulého století množství jiných zajímavých projektů zahynulo na stolech byrokratů s mocí řídit socialistický průmysl. Bratři Stránští však dokázali přesvědčit, že právě jejich tříkolka je tím nejvhodnějším vozidlem pro invalidy.

S reklamním heslem Tělesně vadní do šťastné budoucnosti! vzniklo od roku 1950 zhruba 15.000 tříkolek a později téměř 1500 čtyřkolových modelů. Velorex se udržel ve výrobě přes 20 let, a dočkal se dokonce exportu do ciziny. V roce 1973 byla výroba ukončena.

Obléci toto vozítko do originálního, původně koženkového kabátu, není jednoduché. Švy musejí přesně sednout na trubkový rám, jehož předlohou byly kostry letadel. Zručný čalouník to zvládne za 90 hodin a výsledek potěší sběratele v tuzemsku i v zahraničí.

Čtěte také: Mánes patří automobilovým veteránům na plátně i skutečným

Autor: ČTK

12.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Celkem na úseku dálnice D6 bouralo 42 aut.
AKTUALIZOVÁNO
41

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Deskové hry si můžete v Tyršově domě zahrát až do neděle.
15

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení