Josef Čapek, Alfons Mucha, František Kupka, Jan Zrzavý, Alén Diviš, Toyen… To je namátkou jen několik domácích výtvarných tvůrců, jež tento francouzský region okouzlil.

To, co se zrodilo pod dotekem múzy vonící bretaňskými ústřicemi, vínem i mořským příbojem a vzduchem, najdeme ve velkorysé expozici, kterou ředitel Národní galerie Jiří Fajt otevřel koncem minulého týdne.

Nese název Bonjour, Monsieur Gauguin: Čeští umělci v Bretani 1850-1950 a je zároveň poctou česko-francouzským uměleckým vztahům.

Podnětný kontext

A jak je u projektů Národní galerie nanejvýš dobrým zvykem, nabízí i podnětné srovnání s obrazy umělců zahraničních Paula Gauguina, Paula Sérusiera či Émila Bernarda.

Ti a mnozí další se na přelomu 19. a 20. století sjížděli právě sem, do pontavenské školy, jež se postupně stala významným centrem moderního umění. Svá plátna a palety tu nadšeně rozkládali nejprogresivnější malíři tehdejší doby. Za zmínku stojí, že jmenovaní čeští tvůrci propadli kouzlu Bretaně téměř ve stejný čas jako Gauguin.

Titul výstavy je vypůjčený právě z jeho obrazu, který malíř namaloval na podzim roku 1889 během svého pobytu v Bretani, jmenovitě v Le Pouldu. Malíř se sem přestěhoval z Pont-Avenu, který mu kvůli narůstajícímu zájmu malířů i turistů už připadal příliš rušný.

Námět je spjatý s Coubertovým obrazem Bonjour, Monsieur Coubert 1854, který Gauguin objevil v Museu Monpellier, které navštívil s Vincentem van Goghem. Jak připomíná kurátorka Anna Pravdová, „tento jedinečný obraz, jenž patří k nejvýznamnějším dílům Paula Gauguina z bretaňského období, má Národní galerie ve svých sbírkách v Praze.“ V Paláci Kinských samozřejmě nemůže chybět.

Živly na plátně

Zájem o Bretaň byl mezi českými malíři mimořádný. Dokonce tak velký, že ve dvacátém století patřila vedle Paříže k jejich nejčastějším a nejoblíbenějším zahraničním destinacím. Leckteří z nich svá díla se zdejšími motivy prezentovali na pařížských výtvarných salonech.

Výstava mapuje témata, která Češi ve Francii objevovali, způsob, jakým větrem ošlehanou bretaňskou krajinu, její živly i tradiční zvyky zachytili, zkoumá také vliv pontavenské školy na jejich tvorbu.

Vznikla ve spolupráci s Musée départemental breton a k vidění bude v Paláci Kinských až do 17. března.

Za zmínku stojí, že na dané téma existuje i stejnojmenná publikace, jež bretaňský čas českých umělců detailně mapuje. Vyšla letos v únoru a její editorkou je Anna Pravdová, jež se na aktuální výstavě kurátorsky podílela.

Bonjour, Monsier GauguinDatum: 16.11.2018 - 17. 3. 2019
Místo konání: Palác Kinských Praha