Místy živelný, místy komorní tanec, vždy ale doprovázený velkým fyzickým nasazením si vysloužil dlouhé ovace publika vstoje, které si užil autor osobně. V Praze uvede koncem měsíce také svoji nejnovější inscenaci, kterou má na programu festival Tanec Praha.

Titul Decadance kombinuje části či celá díla vytvořená Naharinem během posledních deseti let. Do jisté míry ale jde o nový tvar, jelikož autor a jeho spolupracovníci vytvořili originální momenty v rámci režijní linky a choreografické struktury celého večera.

Úvod patří velkému skupinovému výstupu tanečníků oblečených do kostýmů vzdáleně připomínajících obleky ortodoxních židů, kteří zprvu sedí na židlích sestavených do půlkruhu, pomalu začínají tančit a odkládat oděvy ve stále se stupňujícím tempu a za doprovodu tradiční izraelské hudby.

Tančili rovněž diváci

Tuto rytmickou a výraznou choreografii vidělo pražské publikum před 11 lety v podání Naharinova souboru Batsheva Ensemble, ocenilo ji ale i nyní v podání Baletu ND. Stejně tak tleskalo i dalším částem večera, třeba hodině tance, kdy protagonisté večera přizvali na pódium více než desítku diváků, kteří tančili s nimi. Večer doprovází hudební koláž složená ze skladeb od Antonia Vivaldiho přes muziku samotného Naharina po Beach Boys či Briana Ena.

S prací Ohada Naharina se letos znovu setkají i diváci festivalu Tanec Praha. Ten už jeho choreografie několikrát prezentoval – v letech 1999 a 2004 na festivalu hostoval juniorský soubor Batsheva Ensemble, který Naharin založil v roce 1990, když se stal šéfem proslulého souboru Batsheva Dance Company. Naharinovu práci v Praze představovaly i další tuzemské i zahraniční soubory.

Letos poprvé na festival Tanec Praha zavítá i Batsheva Dance Company a postará se o závěrečný galavečer. Přiveze novou inscenaci, kterou v Praze uvede těsně po světové premiéře 1. června v Tel Avivu. Jmenuje se symbolicky „Last Work".

Dlouhá kulturní tradice

Naharin pochází z Izraele, jehož moderní tanec patří ve světě k tomu nejlepšímu. Snoubí se v něm dlouhá kulturní tradice vstřebávající četné vlivy s historií 20. století i těžkou současnou politickou situací. Naharin pak patří ke špičce izraelského tance. Jeho choreografické práce mají ve svém repertoáru přední světové soubory po celém světě.

Naharin, jak sám říká, tlačí své tanečníky na hranice fyzických možností. Jeho práce jsou energické, smyslné, dravé, pohybově odvážné, hudebně i pohybově propracované.