Nového nastudování se ve Státní opeře Praha dočká dílo Giuseppe Verdiho Otello, k němuž napsal libreto Arrigo Boito podle dramatu Williama Shakespeara.
„Jak se taková inscenace ‚rekonstruuje‘, jsem si vyzkoušel už několikrát. V tomto případě jsem měl k dispozici dvě rozdílná videa ze dvou představení a velmi dobrou režijní knihu, v níž jsem našel veškeré poznámky z premiéry před osmnácti lety. Když jsem dal všechno dohromady, pořád ještě přede mnou vyvstávalo mnoho otázek, které jsme museli s našimi sólisty řešit. Myslím ale, že jsme se společně dobrali k velmi pěknému výsledku a že inscenace funguje i po letech,“ uvedl režisér Cukr.
Otella pod jeho vedením nastudoval turecký tenorista Efe Kislali, který v pražské Státní opeře debutoval v roce 2006 v roli Radama (Aida). O rok později tam ztvárnil postavu rytíře Renata Des Grieux v Pucciniho Manon Lescaut. „S Otellem jsem se v minulosti setkal už dvakrát. Teď, po pěti letech, kdy se k němu znovu dostávám, v něm objevuji nové aspekty. Zjišťuju, že zkušenosti jsou pro tu roli potřebné a že v ní člověk dozrává. Velice důležitá je přitom technika zpěvu a správné využívání vlastních dispozic,“ sdělil Kislali.
Příběh je pro pěvce zajímavý v tom, že Otellova vyvolená, Desdemona, je pro něj vlastně bránou do nebes. „On sám byl vychován k tomu, aby bojoval, aby se prosazoval. Okamžik, kdy Otello Desdemonu domněle ztrácí a stává se z něj blázen, je pro něj naprosto zničující. A právě tento aspekt považuju – jako dramatický tenor – za naprosto nejzásadnější.“
Desdemonu ztvární sólistka Státní opery Praha Christina Vasileva, který byla na podzim loňského roku nominována na cenu Thálie za roli Mimi v Pucciniho Bohémě. „Desdemona je pro mě symbolem matky, oddanosti, možná i Krista. Je to žena, která umře proto, aby Otellovi dokázala, že ho miluje. Smrt je její jediné východisko, jak vykoupit všechny jeho hříchy,“ řekla Vasileva, podle níž nestačí Desdemonin part jen dobře zpívat. „Člověk musí v její roli vyjádřit spoustu nuancí, co se výrazu týče, je to práce na celý život,“ podotkla sopranistka.
Kromě režiséra Cukra si velmi pochvaluje i spolupráci s německým dirigentem Heikem Mathiasem Försterem, generálním ředitelem Nové filharmonie Vestfálsko, který na operních koncertech spolupracoval s pěvci světového renomé (například José Cura, Angela Gheorghiu, Rolando Villazón či Joseph Calleja). „Je štěstí pracovat s takovým dirigentem. Stačí se jenom dívat na jeho ruku a pak vám to zpívá samo,“ dodala.
Pro Förstera, který ve Státní opeře vystoupí poprvé, se jedná o třetí nastudování tohoto díla. „Otello mi velmi leží na srdci, Verdimu se jím podařilo kongeniálním způsobem přenést Shakespearovu hru do řeči orchestru. Zatímco u dřívějších oper mu mnozí kritikové vytýkali, že orchestr příliš podřizuje zpěvní linii, při premiéře Otella přišel se zcela odlišnými kompozičními prostředky,“ řekl.