Není na ní ale druhý Tizianův obraz z českých sbírek, Apollo a Marsyas, bez nějž se obejde málokterá autorova výstava. Obraz se stejným názvem však v expozici visí. Pochází stejně jako velká část prezentovaných děl ze soukromé sbírky a podle autorů výstavy se na něm Tizian podílel.

Výstava, již pro Správu Pražského hradu připravila společnost Art for Public, se měla původně konat již od loňského dubna, její začátek se posouval třikrát. Poprvé kvůli údajným komplikacím na italské straně, naposledy s odkazem na zhoršenou bezpečnostní situaci v Evropě.

Mezitím se pořadatelé neúspěšně pokoušeli na výstavu sehnat peníze prostřednictvím crowdfundingové sbírky. Nyní bude výstava nazvaná Tiziano – Vanitas s podtitulem Básník obrazu a odstínu krásy v Císařské konírně otevřená do 20. března.

Nejhodnotnější dílo v České republice

Na rozměrném plátně Apollo a Marsyas, které je součástí obrazárny na zámku v Kroměříži, pracoval Tizian téměř tři desítky let až do své smrti v 91 letech. Svou působivostí, živostí, prací se světlem a barvou podle historiků v tomto díle Tizian předběhl dobu.

Obraz bývá označován za nejhodnotnější dílo v České republice, do Prahy ale zapůjčen nyní nebyl. „Zájemců je velmi mnoho, omezujeme se na nejvýznamnější, často mezinárodní výstavy," řekl již dříve mluvčí Arcibiskupství olomouckého Jiří Gračka.

Naproti tomu Toaleta mladé ženy, která patří k pokladům Obrazárny Pražského hradu, vznikla v počátcích malířovy tvorby a podle kurátora Lionella Puppiho je plná ideálů italské renesance.

A zatímco kroměřížský obraz je slavný, pražský je podle Puppiho opomíjený. Na výstavě ho proto konfrontuje se zmíněnou Flórou z Florencie, jež má obdobné téma, aby dokázal, že Hrad vlastní významné dílo benátského renesančního umění.

Obrazy z institucí i soukromých sbírek

Obrazů s velmi podobným výjevem jako na pražské malbě je na výstavě více, některé z nich jsou také ze soukromých sbírek.

Mladá polonahá žena zobrazená na obraze z Galerie Uffizzi jako bohyně Flóra byla oblíbenou umělcovou modelkou. Totožnost této krásky s hnědýma očima a dlouhými rezavými vlasy je neznámá.

Výstavu doplňují obrazy půjčené z několika zahraničních institucí a soukromých sbírek. Jsou jimi převážně ženské podobizny, alegorie marnosti – vanitas a portréty a autoportréty z umělcovy pozdní tvorby. Vystaveny jsou i předměty z malířova života.

Tizian patří k nejdůležitějším osobnostem benátské školy 16. století a nejvýraznějším světovým umělcům vůbec. Maloval i krajiny a náboženské a mytologické výjevy, proslul však zejména jako portrétista.

Kurátorkou výstavy je vedle Puppiho Serena Baccagliniová, která byla též kurátorkou výstavy děl Amedea Modiglianiho před pár lety v Obecním domě v Praze.

Čtěte také: Výstava Tiziana na Hradě se potřetí posouvá, začne v prosinci