„Filmy jako Reservaat patří mezi moje rané práce. Vytvořila jsem je ještě předtím, než se taneční film stal žánrem. Filmy Up At Down a Coup de Grace jsou oba adaptacemi tanečních představení. Snažila jsem se v nich, jako koneckonců ve všech svých pracích, vyprávět příběh tělem bez použití dialogů," řekla Clara van Goolová.

„V Praze jsem byla před 30 lety a mé vzpomínky na ni jsou černobílé. Teď se konečně těším na barvy města," dodala.

Soubor DV8-Physical Theatre několikrát hostoval v Praze, v roce 1995 uvedl na festivalu Tanec Praha právě i svou proslulou inscenaci Enter Achilles. Film je adaptací tanečního představení s osmi muži – tanečníky a performery.

Vzrušující, zneklidňující a kontroverzní snímek zkoumá otázky související s mužskostí a řeč mužského těla je zde přetavena do hypnotického tanečního jazyka. Film se odehrává v typické britské hospodě, zatuchlé, zakouřené putyce, kde mužností osazenstva nemůže nic otřást.

Muži oscilují mezi kamarádíčkováním a agresivitou, zábava, které se oddávají, je zábavou na tenkém ledě. Jak stoupá hladina alkoholu v krvi, stupňuje se i vulgarita a agresivita.

Portréty choreografů

Enter Achilles je důkazem schopnosti choreografa Lloyda Newsona zachytit ty nejnebezpečnější proudy emocí a zároveň nalézt způsob pohybu, který vždy přináší něco nového. Australský rodák Newson je sice nositelem Řádu britského impéria, medaile od královny však jeho radikalismus a chuť bořit tabu a divácká očekávání nijak nezmírnila.

Letošní Festival tanečních filmů zahájí premiéra filmu Michala Cabana a Vojtěcha Kopeckého Naučená bezmocnost. Součástí programu budou portréty choreografů, které představí vlámskou choreografku Ann van Den Broekovou a Vincenta Petersona, choreografa Michaela Jacksona, Madonny, Cirque du Soleil a dalších hvězd světového showbusinessu.

Během tří dnů festival nabídne na jednom místě desítky filmů dance for camera a taneční dokumenty z celého světa i setkání s výraznými osobnostmi tanečního žánru.